Landbrugsraadet kritiserer frivillig aftale om biobenzin

BIOBRÆNDSTOF: En ny frivillig aftale med benzinselskaberne om biobrændstof er både konkurrenceforvridende og giver langsom implementering af mål for biobenzin, mener Landbrugsraadet.
Kasper Frandsen

Man kan næsten ikke undgå at tænke, om der er nogen i regeringen eller oppositionen, der ikke er særlig glade for biobrændstoffer, når de bruger enhver anledning til at lave barrierer for biobrændsel - det synes vi ikke passer sig for politikerne.

Jens Astrup Madsen
Energichef i Landbrugsraadet
Det er stærkt problematisk, at klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) skal lave en ny frivillig aftale med olie- og benzinselskaberne om at få gjort det biobrændstof, der bliver obligatorisk fra nytår, endnu mere klima- og naturvenligt, mener Landbrugsaadet.

"Vi synes, at det er grotesk, at der nu igen skal være en ny diskussion om bæredygdighedskriterierne for biobrændstoffer i Danmark. Danske politikere har jo allerede sagt ja til EU's fælles regler på området," siger Jens Astrup Madsen, energichef i Landbrugsraadet.

EU har besluttet, at mindst 5,75 pct. af al brændstof solgt i Danmark skal være biobrændstof. Kravene til bæredygtighed for biobrændstoffer er totalt harmoniserede i EU, og derfor kan Danmark formelt set ikke stille højere krav end dem, der er vedtaget i EU.

Den frivillige aftale vil lægge yderligere pres på danske virksomheder, og det vil ifølge Landbrugsraadet give problemer for både miljøet og den danske konkurrenceevne:

"Det vil sandsynligvis være stærkt konkurrenceforvridende for danske virksomheder og kan give stor usikkerhed på det danske marked for biobrændstoffer," siger han og fortsætter:

"Samtidig kan det blive sværere for danske virksomhederne at nå målene for biobrændstof, fordi endnu en lang forhandlingsperiode vil kræve tid og ressourcer, der i sidste ende tages fra implementeringen af de nye krav."

Bevidst benspænd
Det er ifølge Jens Astrup Madsen vigtigt, at der satses på en lang række alternative vedvarende energiteknologier, og i relation til transportsektoren er biobrændstoffer "jo for tiden det eneste realistiske alternativ til fossile brændstoffer".

Derfor synes han, det er underligt, at der nu skal laves en ny aftale.

"Man kan næsten ikke undgå at tænke, om der er nogen i regeringen eller oppositionen, der ikke er særlig glade for biobrændstoffer, når de bruger enhver anledning til at lave barrierer for biobrændsel - det synes vi ikke passer sig for politikerne," siger han.

Danmark er ifølge ham bagefter de øvrige EU-lande med at indføre biobrændstof.

"Danmark er langt om længe kommet i gang, og nu må vi altså se at få målene implementeret. Lad os nu få indført de 5,75 pct., så vi kan komme på niveau med resten af EU," slutter han. 

0:000:00