Lurpak-krig blusser op

SMØR: Arla Foods vil overtage det 111 år gamle fællesejede Lurmærke forud for en stor international Lurpak-satsning. Manøvren har sat nyt liv i en smør- og margarinekrig, der har kærnet længe. Dansk Folkeparti har kaldt fødevareministeren, der skal godkende manøvren, i samråd.
Foto: lurpak.com
Lasse Lange

Vil man lige pludselig se lurmærket russisk smør eller i det hele taget produkter af ringere kvalitet? Det ville være katastrofalt.

René Christensen
Fødevareordfører, Dansk Folkeparti
Lurpak, et traditionsrigt varemærke, der kan måle sig med Carlsberg, H.C. Andersen og dynamitholdet fra ‘86, er på vej i hænderne på mejerimastodonten Arla. Smør-mærkets historie går helt tilbage til begyndelsen af 1900-tallet, men efter mere end 100 år i skiftevis statens eje og de danske mejeriers fælleseje kan det altså nu blive Arlas alene.

18. december, 6 dage inden jul, har de danske mejeriers sammenslutning, Mejeriforeningen, indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med et enkelt punkt på dagsordenen: Skal foreningen overdrage Lurmærket til Arla?

Det mener René Christensen, formand for Folketingets Fødevareudvalg og fødevareordfører for Dansk Folkeparti, ikke. Han er bange for, at Arla vil udvande Lurmærket, så han har kaldt fødevareminister Mette Gjerskov (S), der skal godkende en eventuel overdragelse, i samråd.

"Jeg er nervøs for, at Arla vil bruge det traditionsrige danske Lurmærke til at markedsføre alle mulige lavkvalitetsprodukter med udenlandske råvarer," siger René Christensen til Altinget.dk.

0:000:00