Medierne tabte talkrigen
Marie Andergren
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Én ting er Pia Kjærsgaard (DF) og Mogens Lykketoft (S) enige om. Medierne tabte valgkampen.Eksperter er nyttige, men man skal passe på med at få for store forventninger til overdommerrollen til økonomiske eksperter.
Steen Bocian
Chefanalytiker i Danske bank
Toppolitikernes bevæggrunde for at rette skytset mod pressen er dog vidt forskellige. Mens Pia Kjærsgaard klandrer medierne for at have ført en udemokratisk præsidentvalgkamp, går Mogens Lykketofts kritik på, at medierne ikke gennemskuede talkrigen i valgkampen.
"Journalisterne har spillet fallit i denne valgkamp. Regeringens spin virkede overvældende effektivt. Det fremstod som om, der var to gaveboder, som lignede hinanden. Det billede er ikke sandt, men pressen åd det råt. Regeringens plan hang ikke sammen, og ingen journalister konfronterede Venstre med det," siger Mogens Lykketoft.
>Partilederne Marianne Jelved (R), Mogens Lykketoft (S) og Pia Kjærsgaard (DF) deltog i evalueringen af valgkampen 2005 (foto: Altinget.dk).