Medierne tabte talkrigen

Mogens Lykketoft (S) mener, at journalisterne spillede fallit i valgkampen: Ingen gik regeringens økonomiske politik efter i sømmene. Medierne forsvarer sig med, at eksperterne holdt sig væk.
Marie Andergren

Eksperter er nyttige, men man skal passe på med at få for store forventninger til overdommerrollen til økonomiske eksperter.

Steen Bocian
Chefanalytiker i Danske bank
Én ting er Pia Kjærsgaard (DF) og Mogens Lykketoft (S) enige om. Medierne tabte valgkampen.

Toppolitikernes bevæggrunde for at rette skytset mod pressen er dog vidt forskellige. Mens Pia Kjærsgaard klandrer medierne for at have ført en udemokratisk præsidentvalgkamp, går Mogens Lykketofts kritik på, at medierne ikke gennemskuede talkrigen i valgkampen.

"Journalisterne har spillet fallit i denne valgkamp. Regeringens spin virkede overvældende effektivt. Det fremstod som om, der var to gaveboder, som lignede hinanden. Det billede er ikke sandt, men pressen åd det råt. Regeringens plan hang ikke sammen, og ingen journalister konfronterede Venstre med det," siger Mogens Lykketoft.


>Partilederne Marianne Jelved (R), Mogens Lykketoft (S) og Pia Kjærsgaard (DF) deltog i evalueringen af valgkampen 2005 (foto: Altinget.dk).

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00