Analyse af 
Søren Elkrog Friis

Nemlig.com tryktester den danske model, mens vi venter på Amazon

Mange danskere får lige nu dårlig smag i munden af de varer, Nemlig.com har bragt til døren. Sagen udstiller udfordringerne ved at integrere den netbaserede bekvemmelighedsøkonomi på det danske arbejdsmarked. I kulissen lurer giganten Amazon på, hvor langt forbrugere og fagforeninger vil gå.

Foto: Pressefoto fra nemlig.com
Søren Elkrog Friis

Dagligvarer og pakkepost bragt til døren er i de seneste år blevet hverdag i Danmark, og har under coronakrisen fået sit helt store gennembrud.

Men bag de bekvemme leveringer til døren gemmer sig en hastigt voksende flåde af varebiler, lagre og distributionscentraler, bemandet af ansatte, hvis arbejdsforhold i forhold til normale danske standarder er langt fra bekvemme.

Afsløringer af arbejdsforholdene hos Nemlig.com har på det seneste udløst massiv forargelse. Fagforeningerne mobiliserer, og der tegner sig nu konturerne af et forbrugerboykot, som næppe vil pynte på bundlinjen hos netsupermarkedet.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00