Debat

Nestlé: Alle taler om tiden – men ingen gør noget ved det

DEBAT: Fødevarebranchen har længe haft succes med at sikre danskerne mere tid til hinanden i en hektisk hverdag. Et gyldent råd til alle brancher og industrier vil være at lade sig inspirere af fødevarebranchens effektivitet, skriver Martin Broberg, Nestlé.

Tænk, hvis flere skelede til fødevareindustrien – på den gode måde, skriver Martin Broberg. 
Tænk, hvis flere skelede til fødevareindustrien – på den gode måde, skriver Martin Broberg. 
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Broberg
Kommunikationschef, Nestlé Danmark

”Tidsordfører Jørn Tidmand – vi har her på avisens tidsredaktion tit tænkt på, hvorfor der er så mange mennesker, der taler om deres tid, manglende tid, ønsker om mere tid, arbejdstid, fritid, kvalitetstid og tid til hinanden. Altså, tid mig her og tid mig dér – det er tilsyneladende vigtigt for danskerne. Derfor forstår vi ikke, at der alligevel er så lidt fokus på mere tid til danskerne i den offentlige debat. Det ville ellers løfte deres livskvalitet. Hvorfor er det sådan, Jørn?”

Jørn: ”Jeg ved det ikke. Det er, som om medierne og vi politikere er ude af trit med, hvad der optager befolkningen på det punkt. For danskerne vil jo så gerne have mere tid. Det er en ren vindersag for det parti, der giver danskerne mere kvalitetstid, mere tid til hinanden. Måske skulle vi skele til fødevareindustrien – de har i årtier sikret mennesker mere tid. Den har gjort det nemmere for danskerne at tilberede mad.” 

Vi bør skele mod fødevareindustrien
Hov, hvad var det? ”At skele til fødevareindustrien.” Hvornår har nogen sidst taget den vending i deres mund? Fødevareindustrien som inspirator for resten af samfundet? Nej, vel? Alene ordet ’fødevareindustri’ giver næsten panderynker per automatik. Og unge tøver af samme grund med at søge ind i fødevareindustrien.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

For industriens image er ikke lutter lagkage. Godt nok er Danmark et fødevareland i fortid, nutid og fremtid, og fødevaresektoren har historisk set sikret hundredtusinder af arbejdspladser og nyttige eksportindtægter. Men derfra og så til at være inspirator?

Ja, der kan med rimelighed rettes kritik mod fødevareindustrien i en række tilfælde, fordi en del produkter har et for højt indhold af for eksempel salt, sukker og fedt. Det gælder også i nogle tilfælde Nestlé, hvor jeg kommer fra. Vi har derfor i mange år arbejdet på løbende at reducere salt, sukker og fedt i alle produkter – sidste år forbedrede vi 8.000 produkter på den måde, og det tal holder mere eller mindre hvert år.

Tænk, hvis nogle brancher udviklede sig så meget, at danskerne aldrig mere spildte tiden ved at sidde i en telefonkø med beskeden ”Du er nu nummer … 9 i køen.

Martin Broberg
Kommunikationschef, Nestlé Danmark

Vi håber, at vi på den måde er med til at inspirere andre virksomheder til at forske mere i, hvordan man kan gøre sine produkter bedre – herunder at reducere salt, sukker og fedt – uden at man samtidig reducerer oplevelsen af produktets smag. For smagen skal følge med.

Bedre og hurtigere
Så vidt nogle af udfordringerne. På positivsiden – og den hører man sjældnere om i medierne – har industrien i den grad udviklet sig. Der er rigtig mange danske fødevarevirksomheder, som gør et solidt stykke arbejde i at forbedre deres produkter, og som har en imponerende viden om sundhed.

De selvsamme produkter har den egenskab, at de sikrer danskerne mere tid. For hurtig mad kan også sagtens være god mad. Mad fra fødevareindustrien kan også være god mad. Sagtens. Det siges og skrives der så mindre om. Men faktisk betyder den daglige, gode indsats i mange fødevarevirksomheder, at man kan tilberede sin mad hurtigere, og at den samtidig bliver bedre. Og bedre.

Så tilbage til danskernes tid, som fødevareindustrien i årtier har taget alvorligt: En endnu ikke offentliggjort, dugfrisk undersøgelse fra YouGov (foretaget for Nestlé Danmark) viser, at hele 89 procent af de adspurgte mellem 18 og 29 år siger, at de i højere eller lavere grad føler stress i forbindelse med daglige middagsgøremål, mens 73 procent over 60 år svarer det samme, ifølge undersøgelsen, som også undersøger andre aspekter omkring danskerne og tid.

Gyldent råd i alle brancher 
Så tid er en udfordring. Hver dag. Tænk, hvis det at sikre danskerne mere tid ikke bare var fødevareindustriens succes, men også blev et gyldent råd i alle brancher og industrier – og hos politikerne?

Med et lettere omskrevet citat, som Storm P. tillægges æren for: Alle taler om tiden – men ingen gør noget ved det.       

Tænk, hvis der fandtes tidsordførere som Jørn Tidmand, aviserne havde tids-sektioner, og kommunerne hyrede tidskonsulenter ind ad en kant?

Tænk, hvis nogle brancher udviklede sig så meget, at danskerne aldrig mere spildte tiden ved at sidde i en telefonkø med beskeden ”Du er nu nummer … 9 i køen.”

Tænk, hvis flere skelede til fødevareindustrien – på den gode måde.

Tænk.

.....

Martin Broberg er uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus i 1993. Han er kommunikationschef hos Nestlé Danmark. Nestlé er verdens største føde- og drikkevarevirksomhed og har over 2.000 varemærker fra store, globale ikoner til mindre, lokale favoritter. Martin Brobergs arbejdsområde dækker blandt andet strategisk kommunikation, ledelse, CSR, krisehåndtering, public affairs, pressehåndtering og global PR.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Broberg

Direktør for kommunikation og public affairs, Orifarm Group
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1993)

0:000:00