Debat

Nestlé: Sæt turbo på fødevareforskningen

DEBAT: Der må endnu bedre færdigvarer på hylderne for at kunne dække de behov, som danskernes sundhed og travle livsførelse skaber. Det skriver Nestlés Martin Broberg, der vil have skub i udviklingen.

Vi skal i højere grad sikre, at verdens forbrugere kan få de
bedst og sundeste fødevarer, der også passer ind i deres dagligdag, lyder det fra kommunikationschef i Nestlé, Martin Broberg. 
Vi skal i højere grad sikre, at verdens forbrugere kan få de bedst og sundeste fødevarer, der også passer ind i deres dagligdag, lyder det fra kommunikationschef i Nestlé, Martin Broberg. 
Minna Møbjerg Stevnhoved
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Broberg
Kommunikationschef hos Nestlé Danmark  

Danskerne opfatter det at lave aftensmad som en byrde. Næsten halvdelen af alle danske kvinder fortryder senere, hvad de lige har spist, og kun halvdelen af de unge spiser morgenmad hver dag.

Svært at lave sund og velsmagende mad
Det er nogle af de opsigtsvækkende resultater i det dugfriske ”Nestlé Madbarometer 2016”, der er en stor nordisk undersøgelse foretaget af YouGov for Nestlé i anledning af fødevarevirksomhedens 150 års fødselsdag. 

Undersøgelsen tager temperaturen på danskernes sundheds- og spisevaner anno 2016, og her siger de fleste danskere (af dem, der angiver at lave mad), at de anser det som en byrde at lave aftensmad. Faktisk er tallene så høje som 77 procent af de adspurgte kvinder og 61 procent af de adspurgte mænd.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

De årsager, som der bliver hyppigst nævnt, er, at man er for træt, når man kommer hjem fra arbejde, eller decideret tidsmangel. Herudover peger hver femte ung på, at det er vanskeligt at tilberede sund mad, der samtidig smager godt.

Ekstra krav til fødevareindustrien
Det sidste er overordentlig interessant. For hvis mange mener, at madlavning er en byrde, og at det desuden er svært at lave sund mad, som samtidig smager godt, så stiller dette ekstra krav til fødevareindustrien om at producere endnu nemmere og sundere mad, der samtidig smager godt.

Dét er netop hele vores pointe: at alle i fødevareindustrien, også i højtudviklede Danmark, må se indad og blive endnu bedre.

Martin Broberg
Kommunikationschef i Nestlé

Der er allerede kommet en række nye og gode måltidsløsninger i dagligvarehandlen som fx bake-off eller færdigretter, som sagtens kan hjælpe lidt på vejen i en travl hverdag. Det tilgodeser dem, der synes, det er besværligt at lave mad helt fra bunden, og der er heldigvis også kommet flere og flere sundere valgmuligheder. 

Forbedring af fødevarer er en kerneværdi
Der bliver i disse år postet mange penge i udvikling af fødevarer – både for at gøre de eksisterende fødevarer bedre og sundere og for at udvikle helt nye fødevarer med en stærk sundhedsprofil eller med ét udvalgt, særligt, sundhedsmæssigt præg.

I Nestlé, der globalt er den fødevarevirksomhed, der forsker mest i udvikling af fremtidens fødevarer – vi bruger 12 milliarder kroner årligt på forskning og udvikling i fødevarer – er det en kerneværdi ikke bare at udvikle nye fødevarer, men også at forbedre de eksisterende.

Nestlé arbejder blandt andet på at nedbringe salt, sukker og fedt i alle Nestlé-produktkategorier. 

Vores travle livsførelse skaber nye behov
Og dét er netop hele vores pointe: at alle i fødevareindustrien, også i højtudviklede Danmark, må se indad og blive endnu bedre.

Vi skal i højere grad sikre, at verdens forbrugere på den måde kan få de bedst og sundeste fødevarer, der også passer ind i deres dagligdag. Lidt poppet vil jeg gerne her opfordre til, at der skal turbo på den udvikling. 

For nok udvikles der mange gode fødevarer i dag – også efter udvikling i offentlige/private samarbejder. Men der må endnu bedre færdigvarer på hylderne inden for en kort årrække for at kunne dække de behov, som danskernes sundhed og travle livsførelse kræver dækket allerede nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Broberg

Direktør for kommunikation og public affairs, Orifarm Group
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1993)

0:000:00