Peter Høgsted: Man skal stå for og tro på noget

INTERVIEW: Som holdningsmenneske, provokatør og forandrer er der aldrig helt stille om Coops topchef. Altinget har mødt Peter Høgsted til en snak om ledelse, offentlige provokationer og arbejdet med en ny treårig strategi.

Coops topchef, Peter Høgsted, har aldrig været bange for at provokere og tage de anderledes standpunkter. Det har bragt ham i skudlinjen både inden for og uden for Coop.
Coops topchef, Peter Høgsted, har aldrig været bange for at provokere og tage de anderledes standpunkter. Det har bragt ham i skudlinjen både inden for og uden for Coop.Foto: /ritzau/Mathias Svold
Sine Riis Lund

Jeg synes, det er rigtigt vigtigt, at man står for noget og at man tror på noget. Det er så fladt at være ligeglad.

Peter Høgsted
Mad- og måltidsaktivist, Coop

Jeg er ikke skabt sådan, at alle mine ideer skal gennemføres, men jeg skal være et sted, hvor der er plads til at tænke nye ideer, nye tanker og tænke foranderlighed.

Peter Høgsted
Mad- og måltidsaktivist, Coop

Peter Høgsted har som topchef levet op til sit omdømme som en mand, der kom til Coop for at forandre.

Et års tid efter sin tiltræden udråbte han 2015 som året, hvor landets brugsuddelere ikke bare skulle sikre danskerne prisbillige varer. Brugsuddelerne skulle også forføre danskerne til at købe flere lokale råvarer, mere økologi, mere kvalitet.

Brugsuddelerne skulle med andre ord maddanne danskerne.

Dokumentation

Blå bog, Peter Høgsted

  • Mad- og måltidsaktivist, Coop Danmark (2013-)
  • CEO International, Kingfisher plc (2008–2013)
  • Chief Executive, Region MID., Group Management, IKEA (2005-2008)
  • Chief Executive, United Kingdom, IKEA (2003-2005)
  • Chief Executive, Denmark, IKEA (2000-2003)
  • Marketing Director, IKEA (1997–2000)
  • Human Resources Director, IKEA (1995-1997)
  • Forskellige positioner, Coop Danmark (1989-1995)

0:000:00