Reklameskat bekymrer detailhandlen
Lasse Lange
JournalistAfgiften skal udformes som en afgift pr. kg husstandsomdelte reklametryksager, og den skal differentieres, så tryksager med EU's miljømærke, Blomsten, pålægges en lavere afgiftssats. Lovforslaget medfører således en afgift i 2013 på 2 kr./kg for blomstmærkede reklamer og 3 kr./kg for ikkemærkede. Herefter skal afgiften for ikkemærkede reklamer stige til 4 kr./kg i 2014.
Afgiften skal opkræves ved de distributører, som indgår aftaler med tredjemand om udbringning.
Loven skal træde i kraft efter EU's godkendelse, dog tidligst den 1. januar 2013.
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Det ærgrer detailhandlen.
"Vi fraråder stærkt, at forslaget vedtages, for det vil medføre større omkostninger og dermed højere forbrugerpriser på dagligvarer," skriver Coop Danmark i et høringssvar.
De mange tilbudsaviser er med til at skærpe konkurrencen på det danske dagligvaremarked og på den måde holde priserne nede, mener Coop, som foreslår, at man i stedet for en afgift indfører en reklamer ja tak-ordning.