Regeringen vil forbyde alkoholreklamer til børn og unge

FOREBYGGELSE: Det skal være slut med reklamer for alkohol, som retter sig til børn og unge, bebuder statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).
Børn og unge skal beskyttes mod alkoholreklamer, mener statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).
Børn og unge skal beskyttes mod alkoholreklamer, mener statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Foto: Colourbox
Anne Justesen
Fakta
De nuværende alkoholreklameregler vedrørende børn og unge.
  • Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager, aldrig rette sig mod børn og unge.
  • Markedsføringen må aldrig anvende personer, der på grund af deres unge udseende giver indtryk af, at unge mennesker drikker alkoholholdige drikkevarer.
  • Modeller, skuespillere og lignende, der anvendes i markedsføringen skal være, og se ud til at være, mindst 25 år. 
  • Markedsføringen må derudover aldrig finde sted i medier, hvor over 30 % af publikum er, eller med rimelighed vurderes at være, børn og unge.

Reglerne er aftalt mellem myndigheder og aktører. De er i princippet en fælles fortolkning af markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskik.

Overtrædelser kan indklages for Alkoholreklamenævnet, hvori Forbrugerrådet samt en række brancheorganisationer har sæde. Formanden er uafhængig.

Det skal fremover være forbudt for virksomheder at reklamere for alkohol over for børn og unge under 18 år.

Sådan lyder det fra statsminister Helle Thorning-Schmidt på det ugentlige pressemøde:

"Børn og unge som forbrugere er særligt sårbare. Vi skal beskytte dem og værne om deres sundhed. Vi vil sikre os, at de ikke bliver påvirket af uheldig markedsføring. Vi forbyder derfor markedsføring af alkohol over for børn og unge under 18 år," siger statsminister Helle Thorning-Schmidt. 

0:000:00