Italiensk forsvarsindustri føler sig snydt

Den italienske forsvarsindustri kommer med en skarp kritik af Lockheed Martin og F-35 programmet. Italienerne føler sig snydt for arbejde indenfor både produktion og fremtidig vedligeholdelse af flyene. Det skriver Defense News.

Ifølge Guido Crosetto, formand for sammenslutningen af italienske forsvarsvirksomheder, Federazione Aziende Italiane per l’Aerospazio, la Difesa e la Sicurezza (AIAD), så var Italien blevet stillet i udsigt, at man ville få arbejde på F-35 flyet svarende til 65 procent af prisen på de 90 F-35 fly, som Italien har bestilt. I dag er man ifølge Crosetto på under 20 procent. Og på det seneste har italienerne kunnet se hvordan firmaer i andre lande har vundet store kontrakter på vedligehold af reservedele og hvordan både Israel og UK er ved at etablere deres egne vedligeholdelsescentre. Italienerne var ellers blevet stillet i udsigt, at de skulle stå for al den tunge vedligehold af "airframes" i hele Europa.

I november sidste år uddelte programkontoret kontrakter på global reparation af 65 ud af 774 reservedele i perioden 2021-2025. 48 kontrakter gik til britiske virksomheder, 14 gik til hollandske virksomheder og tre gik til australske virksomheder. De italienske virksomheder fik ingenting.

Login

  • Anmeld

    GD

    Man kan diskutere hvor mange hovedværksteder der skal være i et kampflyprogram. F-35 programmet er stort, så der er mere plads end i andre programmer. Det er ikke op til LM at bestemme hvilke lande der etablerer hovedværksteder. Israel var altid givet og overlappet med Cameri er ikke så stort som man skulle tro, motorvedligehold skulle ikke foregå der. Til gengæld må det gøre ondt at den britiske facilitet også vil stå for opgraderinger.

    At italienerne ikke kan hive kontrakter hjem på vedligehold af moduler/komponenter behøver ikke kun at have noget at gøre med størrelsen på virksomhederne, men kan også have at gøre med manglende forståelse for hvad der skal til for at vinde en F-35 kontrakt. Der skal også evne og vilje til, for F-35 pengene kommer ikke automatisk tilbage. Her er et initiativ som ACE-Denmark måske noget der vil hjælpe danske virksomheder med byde ind.

    Italiensk industri ville også hellere have flere Eurofighter kontrakter end F-35 ditto. Fordi de bare er mere lukrative for industrien.

    Jeg mener at penge brugt på militært indkøb i udlandet i videst mulige omfang skal tilbage og med størst mulig effekt i sektoren. Men det skal heller ikke være sådan at industrien i et land vedtager hvad der er deres og hvad regningen skal være, og får medhold fordi logikken rent politisk er at det gælder om at brænde flest mulige projektpenge af inden for egne grænser. Selvom jeg synes at ane at de involverede lande generelt får de F-35 kontrakter de ønsker eller satser på, så er de konkurrenceudsatte, og så må man komme ind i kampen og for eksempel udvikle de nødvindige samarbejder eller tage de strukturændringer i sektoren der skal til.

    Alle pengene kommer fra forsvarsbudgetterne, og billigere udstyr og services betyder mere forsvar og/eller en mindre regning til skatteyderne.

  • Anmeld

    E. Petersen

    Man behøver ikke en højere handelseksamen for, over tid, at kunne se JSF projektet i den grad er blevet oversolgt mht. modkøb. Italien køber trods alt kun ca 2,5% af de fly der totalt set er planlagt.

    I mine øjne har man også været totalnaiv i Italien, hvis man nogensinde troede Israel ville lægge vedligehold i Italien.

    Læg hertil at Holland mere end halverede deres F-35 indkøb 85 stk til 27. Italien selv skar antallet ned fra 131 til 90 stk.

    Så aftale grundlaget var i sig selv fuldstændig udhulet før reservedelskontakterne blev forhandlet på plads.

    Sidst ,men ikke mindst ved os, der har erfaring med Italiensk industri indenfor produktion af maskiner og udstyr, at landet har nogle får store industrikoncerner med den nødvendige tekniske know how/økonomi/kvalitetsniveau mht. højteknologi.

    Resten af denne industrisektor består, af en stor underskov af virksomheder, hvor ovenstående parametre slet ikke kan måle sig med det der kræves.

    Nå men rønnebærerne er sure osv.

    Min største skepsis omkring vores indkøb af F-35 bunder også i, at vores fly skal bygges i Italien og serviceres der.

    Håber vi kan hoppe med på samme "tog" som Norge og droppe Italien fuldstændig.

  • Anmeld

    GD

    Vidste ikke at det stod sådan til i laget under de større koncerner. Det burde så give endnu mere stød til at omstrukturere organisation/kultur så de kan byde in med pakker...

    Det bliver ofte nævnt at vores F-35 skal bygges i Italien. Je kender ikke noget til hvor de skal bygges, så jeg er nysgerrig efter hvor den oplysning kommer fra?

  • Anmeld

    TomR

    Italienere bliver altid snydt, sådan er det.
    De er gode nok til at lave mad, arrangere en god fest eller designe fede sportsvogne osv, men..
    Lad nu for guds skyld værre med at sætte dem til at lave noget seriøst arbejde som feks at producere eller installere noget. De magter det ikke.. ;-)

  • Anmeld

    E. Petersen

    Gd

    Ved det heller ikke ud over at nytkampfly henviste til det kunne komme på tale

    http://nytkampfly.dk/archives/6807/comment-page-1

  • Anmeld

    Peter Ottosen

    Det kan man da trøste sig med, at der ser ud til at være alternativer til at DK IC35 skal serviceres på IC4 fabrikkerne:)

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Peter Ottosen

    Danmarks F35 skal serviceres i Danmark, af danske flymekanikere, fuldstændig som F16.

    Men visse komponenter skal sendes til udlandet til større vedligeholdelsesopgaver/reparationer - fuldstændig ligesom visse F16 komponenter bliver i dag.

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    Har man ikke langt motorvedligehold på F-16 i Danmark end, det er planlagt, man skal have med F-35?

  • Anmeld

    Jan Jensen

    tænk, hvis politikkerne skal blive til grin igen med Italiensk håndværk eller nangel på samme...

    Vi skal selv have et hovedværksted til vedligeholdelse og reparation, i samarbejde med Wales.