Kommentar af 
Martin Lidegaard

Lidegaard: Obamas udenrigspolitik var langt bedre end sit rygte

KOMMENTAR: I en verden, hvor USA dag for dag bliver relativt mindre, og hvor en lang række af vores største problemer kun lader sig løse i et internationalt fællesskab, vil amerikansk udenrigspolitisk enegang være ødelæggende, skriver Martin Lidegaard.

USA's 44. præsident, Barack Obama. 
USA's 44. præsident, Barack Obama. Foto: Eduard Panichev/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er en sejlivet og udbredt myte, at præsident Obamas udenrigspolitik var en mindre katastrofe. Ikke mindst den svigtede "røde linje" over for Syriens præsident Assad, da denne lagde an til at anvende giftgasser mod sin egen civile befolkning.

For kritikerne fremstår den manglende konsekvens over for Syrien som blot ét af flere eksempler på en vag amerikansk præsident, der efterlod både USA og den demokratiske verdensorden i en forhutlet stand, fordi verdens politibetjent på Obamas vagt var langt mere forbeholden med at trække staven.

Jeg er grundlæggende uenig i denne analyse. Onsdag (16. januar) udkommer bogen ”Obama – håbets præsident” med en lang række bidrag fra eksperter i amerikansk politik, herunder mig selv. Samlet tegnes der et langt mere nuanceret billede af den amerikanske ekspræsident og hans udenrigspolitik, end vi har været vant til at høre.

Min egen analyse er, at Obama som den første amerikanske præsident tog konsekvensen af den nye verdensorden, som på godt og på ondt fremstår stadig mere tydeligt. I denne nye verdensorden vokser klodens økonomi eksplosivt – en fordobling af verdens BNP på 20 år frem mod 2030 – og langt den største vækst foregår i stormagter uden for den vestlige verden: Kina, Indien, Rusland, Saudi-Arabien, Iran, Sydafrika, Brasilien osv. Dermed forskubbes de tektoniske plader i geopolitikken, og selv USA kan i længden ikke diktere andre lande deres udvikling.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden. Vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Derfor satsede Obama på sin egen udgave af America First ved at udvide de diplomatiske og økonomiske bånd med de nærmeste allierede – især Europa – samtidig med at han gennem diplomatisk aktivisme forsøgte at aftale spilleregler med klodens nye stærke stater. Målet var at skabe orden i kaos og undgå et militært ragnarok, som USA måske i sidste ende ville være i stand til at vinde, men som ville koste så dyrt i enhver forstand, at USA ikke havde interesse i det – ikke mindst med USA's dyrekøbte erfaringer og fejlslagne krige i Mellemøsten i frisk erindring.

Aftalen med Iran om begrænsning af landets atomvåbenprogram er ét eksempel på den diplomatiske aktivisme, men det er den helhjertede indsats for klimaet også, der i den nye bog har sit eget selvstændige kapitel ved Connie Hedegaard. Også den omhyggelige opbygning af en bred international koalition med næste 100 lande imod ISIL bør nævnes, herunder at Obama insisterede på, at indsatsen ikke bare kunne følge det traditionelle militære spor, men også måtte indbefatte en række stabiliserende og forebyggende civile indsatser.

Forestillingen om, at konflikten i Syrien kunne være stoppet fra den ene dag til den anden ved en amerikansk intervention, og at det uden videre ville have ført til Assads fald, fred og en fri demokratisk udvikling i Syrien, forekommer grænseløst naiv.

Martin Lidegaard (R)

Som det altid er med diplomati, blev ikke alle løsninger og aftaler perfekte. Men de var langt bedre end ingen aftaler og ingen indsatser – og langt bedre end vilkårlige militære indsatser uden opfølgning, som er blevet eftermælet for Obamas forgængere.

Selvfølgelig var Obama ikke fejlfri, og kritikken af ham er på nogle områder berettiget. Det er aldrig godt at opsætte "en rød linje", som man derefter ikke overholder. Tragisk er det også, at hver eneste amerikanske præsident tilsyneladende selv på egen krop skal erfare, at Vladimir Putin reelt ikke ønsker partnerskab med nogen eller noget – ud over sin egen familie og de nærmeste oligarker.

Men forestillingen om, at konflikten i Syrien kunne være stoppet fra den ene dag til den anden ved en amerikansk intervention, og at det uden videre ville have ført til Assads fald, fred og en fri demokratisk udvikling i Syrien, forekommer grænseløst naiv.

Havde Obama valgt et symbolsk svar i form af begrænsede bombetogter, som Trump nu har gjort to gange, ville det med stor sandsynlighed ikke have haft nogen som helst virkning på Assad og Rusland, der nærmest kunne betragte et så spagt svar som et indirekte carte blanche til ufortrødent at fortsætte deres blodige fremfærd.

Havde Obama i stedet sat massivt ind med militære midler, for eksempel fjernet Assads flyvevåben og dermed gjort det umuligt for ham at vinde krigen, ville det utvivlsomt have udløst en reaktion fra de andre regionale stormagter, der fra starten har været dybt engageret i den syriske konflikt, især Rusland og Iran. 

Læs også

Det vidste Obama. Han vidste også, at uden en aftale med minimum Saudi-Arabien, Iran og Rusland ville han ikke kunne lave en varig løsning for Syrien. Han har uden tvivl vurderet, at Rusland var den mest tilgængelige af disse magter, og aftalen om de kemiske våben kunne i bedste fald ses som et første skridt i en større aftale om Syrien og regionens fremtid. Det måtte prøves, netop i erkendelse af at USA ikke har kunnet og ikke kan håndtere komplicerede regionale konflikter alene med militær overmagt. Saudi-Arabien og Iran er nu verdens henholdsvis femte- og sjettestørste militære magt. En gnist i form af et hårdt amerikansk angreb, der fik det regionale bål til at springe i lys lue, ville være fuldstændig uoverskuelig.

Obamas valg var og bliver problematisk, fordi han netop selv havde sat "den røde linje" op. Men forestillingen om, at USA kunne have bombet sig til en varig fred i Syrien taler til gengæld imod al anden erfaring, vi har gjort os i Mellemøsten. Obama forsøgte en anden tilgang, men det lykkedes ikke.

Konklusionen bliver derfor den indlysende, at heller ikke Obamas aktivistiske diplomati altid lykkedes. Der findes sikkerhedspolitiske problemer, der hverken lader sig løse med et militært eller et forhandlingsmæssigt snuptag. Derfor bliver det i sidste ende en politisk vurdering, om det er Obamas diplomatiske aktivisme, Bush' militære aktivisme eller Trumps America First gennem etablering af kaos og et magtpolitisk tomrum, der i længden tjener amerikanske interesser bedst.

Jeg er ikke i tvivl. I en verden, hvor USA dag for dag bliver relativt mindre, og hvor en lang række af vores største problemer kun lader sig løse i et internationalt fællesskab, vil amerikansk enegang være ødelæggende.

Det vil det være for USA’s allierede. Men til syvende og sidst især for USA selv.

------

Martin Lidegaard (f. 1966) er næstformand for den radikale folketingsgruppe, tidligere udenrigsminister og minister for klima, energi og bygninger. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Barack Obama

Fhv. præsident, USA (Demokraterne)
Cand.jur. (Harvard 1991)

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

0:000:00