Debat

Veje, bygninger og kloakker bliver forringet

DEBAT: Finansloven for 2013 forringer Danmarks infrastruktur. Det er ellers brug for penge til infrastruktur, viser ny rapport, som FRI netop har offentliggjort. Det skriver Henrik Garver, FRI.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Fakta
Bland dig!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Af Henrik Garver 
Adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører

I den aftale om Finansloven for 2013, som der netop er blevet indgået, falder bevillingerne til infrastruktur. Der er ellers god brug for flere penge til infrastrukturområdet, især til veje, kloakker og offentlige bygninger, viser State of the Nation-rapporten, som Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, netop har offentliggjort.  

Uholdbar vej-infrastruktur
De kommunale veje er hullede og stærkt præget at kortsigtede lappeløsninger. Det er bekymrende, idet de 70.300 kilometer kommunalt-ejede veje udgør langt den største del af det danske vejnet. Mellem 40 og 50 procent vurderes at være begrænset skadet, og 10 procent er skadet eller meget skadet. 20 års vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje efterlader Danmark med en utilstrækkelig robusthed af den samlede vej-infrastruktur.

Uambitiøse energirenoveringsprojekter
Den offentlige bygningsmasse forfalder. Skal man fastholde den værdi, som bygningerne udgør i dag, viser tal fra staten, regioner og kommuner, at der skal investeres 40 milliarder kroner. State of the Nation indikerer, at beløbet er 5 til 10 gange større. Finanslovsaftalen afsætter 45 millioner kroner til energirenoveringsprojekter af den offentlige bygningsmasse. Uambitiøst, hvis Danmark skal nå målet om fossilfri energiforsyning i 2050.

Forebyggelse mod skybrud skal fastholdes
Også landets kloaknet lider. Det er resultatet af mange års manglende investeringer og de senere års klimaforandringer, der betyder, at skybrud oversvømmer veje og kældre. Det er samfundsmæssigt en dårlig forretning – oprydningen efter skybruddet i København sidste år kostede mere end seks milliarder kroner. Ydermere er der en sundhedsrisiko, når regnvand blandes med spildevand i vores drikke- og badevand eller i vores kældre. Beregninger i State of the Nation viser, at der skal  investeres 20 til 55 milliarder kroner, hvis det danske kloaknet skal fremtidssikres mod skybrud. Der er i dag bedre takter på kloakområdet, men det momentum skal fastholdes, hvis vi vil klimatilpasse og fremtidssikre vores kloakker.

Vedligeholdelse kræver milliard-investeringer
Samlet viser State of the Nation, at skal problemerne med infrastrukturen løses, så kræver det investeringer i milliardklassen. Men netop nu går Danmark den modsatte vej. Kommunernes anlægsloft er fra 2013 sat ned med 25 procent i forhold til i år. Bevillingerne til infrastruktur i den netop vedtagne finanslov er reduceret markant. Infrastrukturbevillingen falder fra 2012 til 2016 med 47 procent. Bevillingen til veje falder fra over syv milliarder kroner til 728 millioner kroner – et fald på godt 90 procent på fire år.

Med de meget store fald i bevillingerne til infrastruktur, er vi i FRI sikre på, at den høje værdi, som infrastrukturen har i dag, vil reduceres over de kommende år. Og jo længere vi udskyder fornyelse og vedligeholdsarbejdet desto dyrere bliver det at rette op. Derfor håber FRI, at der i forhandlingerne mellem regeringen og kommunerne i 2013 bliver sat fokus på værdien af vores infrastruktur, så vi sikrer, at hensigtsmæssig vedligehold går hånd i hånd med de visioner, der skal til for at fastholde Danmark som højmobilt vidensamfund.

 

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Garver

Adm. direktør, Foreningen af Rådgivende Ingeniører 2008-, formand for European Economic Environment Committee i Efca
MBA (CBS 2008), cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2000), MA i Afrikaområdestudier (Københavns Uni. 1999)

0:000:00