Debat

Danske Rederier: Rammerne for CCS skal på plads, før vi kan lave store investeringer

Regeringen skal snarest fremlægge, hvordan den forestiller sig, at rammerne for CCS skal se ud. Først da kan erhvervslivet gennemføre afgørende investeringer, skriver Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier. 

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Jacob K. Clasen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Et større dansk tankskib lægger til i Aalborg Havn.

Skibet er af typen, der kan fragte gas, og gennem rørledninger pumpes flydende CO2 fra forarbejdningsanlægget på havnen over i skibets tanke.

CO2’en stammer fra en større dansk produktionsvirksomhed, men i stedet for at blive sendt ud i atmosfæren, skal kuldioxiden nu ud på en sidste rejse til en lagringsstation i Nordsøen. Her vil den blive sendt dybt ned og lagret sikkert i undergrunden i udtjente oliefelter.

Om få år kan ovenstående meget vel være virkelighed. Hvis målsætningen om en 70 procents reduktion af Danmarks CO2-udledninger inden 2030 skal nås, så er det faktisk nødt til at blive virkelighed.

Rammerne skal på plads

CCS (carbon, capture and storage) eller CCTS, som vi i Danske Rederier ofte kalder det for med ”T’et” at understreget transportbehovet, er en af fremtidens løsninger på klimaudfordringerne.

Og løsningen er så fremskreden, at vi næsten kan tale om det som en af nutidens løsninger.

CCTS kan realiseres meget snart. I Danske Rederier har vi både medlemmer, som er klar til at stå for lagringsdelen på havet, og som er klar til at transportere CO2 fra land til felterne på havet allerede fra 2025.

Men det kræver, at vi meget snart kommer til at kende rammerne for opgaven mere præcist.

I foråret præsenterede regeringen første del af en strategi for lagring af CO2 og snart venter anden del. Den ser vi frem til med spænding, for det er afgørende, at vi får regler og retningslinjen for hele værdikæden, hvis der skal blive en kommerciel virkelighed omkring CCS.

For hvem vil putte penge i fangst, hvis der ikke er sikkerhed for lagring og transport – og omvendt: Hvem vil gå i gang med at bygge et skib eller en lagringsfacilitet, hvis man ikke er sikker på, at der er kunder?

Danmark kan få førerposition

Hvis vi siger, at regeringens strategi er spillepladen, så er vi nødt til meget hurtigt at have defineret reglerne for spillet i form af rammebetingelserne for CCS i Danmark.

Erhvervet skal vide: Hvor store mængder vi kan forvente, der bliver tale om, hvor længe der vil være et behov, og om modellen skal basere sig på en afgift.

Det er nogle af de spørgsmål, vi fra rederierne sidder med og er nødt til at have afklaring på, før vi kan lave meget store investeringer i CCS.

Flere rederier er klar til at købe helt nye skibe indrettet til at fragte CO2, men det tager lidt mere end to år at bygge et skib af den størrelse, og så er der pludselig ikke lang tid til 2025

Desuden skal lagringsdelen i de eksisterende og udtømte oliefelter forberedes, og det tager også lidt tid at få på plads. Vi håber derfor på en meget hurtig afklaring af rammebetingelserne, som vil kunne guide os og den øvrige industri.

Når vi har spillereglerne på plads, vil Danmark stå meget stærkt i et kommende europæisk og internationalt marked for CO2-fangst, lagring og transport.

Vi vil kunne eksportere både teknologi og ydelser til et potentielt kæmpe globalt marked, og det vil uden tvivl være til gavn for vækst, beskæftigelse og klima.

Jo hurtigere vi er i Danmark, jo hurtigere kan vi gøre det her i et endnu større perspektiv.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob K. Clasen

Vice administrerende direktør, Danske Rederier
cand.scient.pol (Københavns Uni. 1999)

0:000:00