Debat

DI: Ingen grøn omstilling uden vækst og arbejdspladser

DEBAT: Der skal tages hensyn til både konkurrenceevne og mobilitet i den grønne omstilling. Derfor bliver regeringens udspil til en klimalov vurderet på, om det skaber rammer for vækst, arbejdspladser og velfærd, skriver branchedirektør i DI Transport Michael Svane.
Foto: DI
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane,
Branchedirektør, DI Transport

"Det er så koldt derude" og "Jeg elsker de grønne lunde". 

Disse strofer rinder mig i hu nu, hvor vinteren med kulde og sne synes at bide sig fast, alt imens klima- og energiministeren er på vej med lanceringen af en klimalov.

Målet om at nedbringe belastningen af vores klima deles af alle, men der er også fokus på prisen. Eller rettere sagt, at klimaindsatsen ikke må belaste virksomhedernes konkurrenceevne.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Mobiliteten skal også sikres. Disse hensyn er nødvendige i den ligning, som samlet set skal føres frem til et fossilfrit samfund. Den grønne omstilling i transportsektoren er et faktum. Virksomhederne har vist og vil fortsat vise, at også transporten er parat til at tage deres del af den nødvendige omstilling.

Modulvogntog, højere totalvægte, energirigtig kørsel, grønne taxaer, biobrændstoffer i de forskellige transportformer, herunder i luftfarten, el- og hybridbiler er kun et mindre udpluk af hverdagen i mange virksomheder.

Uden en bundlinje med sorte tal er der ikke mange grønne løsninger.

Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Grøn omstilling går hånd i hånd med vækst og velfærd
Det er vigtigt at have for øje, at forudsætningen for at virksomhederne kan håndtere den grønne omstilling er, at virksomhederne kan tjene penge. Uden en bundlinje med sorte tal er der ikke mange grønne løsninger.

I ligningen for en holdbar grøn omstilling indgår virksomhedernes økonomi og konkurrencekraft. Der kan ikke være tale om en ligning med to ubekendte!

Regeringens udspil til en klimalov vil i transportsektoren blive vurderet på, om det skaber den ramme, der giver mulighed for vækst, arbejdspladser og velfærd.

Det står klart, at regeringen har taget bestik af situationen, og at regeringen grundlæggende anerkender, at vi behøver høj mobilitet og dermed, at den grønne omstilling går hånd i hånd med vækst og velfærd.

Transportsektoren tager sit (med-)ansvar 
Det er også nødvendigt med den erkendelse, at transportsektoren er en del af det indre marked og dermed også, at en indsats både bør ske på internationalt og europæisk niveau og ikke kun i Danmark isoleret set.

Nogen vil måske opfatte mine bemærkninger, som om vi i DI Transport ikke reelt ønsker en grøn omstilling. Det må jeg naturligvis klart afvise.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at transportbranchen vil tage sit (med-)ansvar.

Den grønne omstilling rimer på produktivitet og effektivitet. Og netop disse pejlemærker er styrende for indsatsen i utallige danske virksomheder, herunder ikke mindst i transportvirksomhederne.

Grønt rimer på sort!

Derfor giver det rigtig god mening at citere fra både en sang om vinteren og en sang om sommeren.

Der er netop ikke tale om en sang fra de varme lande!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00