Debat

Erhverv: Drop tredoblingen af afgiften på genanvendt plast

DEBAT: Regeringens nye plastafgift er flad og sigter dermed ligeligt på at nedbringe ny og genanvendt plast. Den stimulerer dermed desværre ikke den vigtige genanvendelse af plast, skriver Lisbet Hagelund fra Dansk Erhverv og Kenneth Kaasgaard fra Ragn-Sells.

Plastafgiften bør helt droppes på de genanvendelige materialer, skriver Dansk Erhverv og Ragn-Sells.
Plastafgiften bør helt droppes på de genanvendelige materialer, skriver Dansk Erhverv og Ragn-Sells.Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lisbet Hagelund og Kenneth Kaasgaard
Henholdsvis chefkonsulent i Dansk Erhverv og salgschef i genvindingsvirksomheden Ragn-Sells

Regeringen har tredoblet afgiften på plast til bæreposer og engangsservice og kalder afgiften grøn. Lysegrøn må forstås, for afgiften stimulerer ikke den vigtige genanvendelse af plast, som er en bunden opgave for alle EU-medlemmer.

Danmark skal senest i 2025 indfri EU's mål om at genanvende 55 procent af plastaffald, og det kræver en stærk dansk indsats, da vi med den kommende nye målemetode fra EU i dag ligger på omkring 18 procent.

Den genanvendte plast er i dag mindre attraktiv at producere af end den nye plast. Og selvom flere og flere virksomheder er villige til at bruge den genanvendte plast for at få en grøn profil, er der behov for en stor indsats, hvis EU's mål skal nås.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Behov for en enkelt justering
En plastafgift er allerede indført, og en enkelt justering af den vil kunne sætte mere fart på omstillingen.

Dansk Erhverv er fortaler for, at plastafgiften helt droppes på de genanvendelige materialer.

Uden de rette rammevilkår til erhvervslivet vil Danmark sakke endnu længere bagud i den grønne udvikling og overlade markedet til udenlandske virksomheder.

Lisbet Hagelund og Kenneth Kaasgaard
Henholdsvis chefkonsulent i Dansk Erhverv og salgschef i genvindingsvirksomheden Ragn-Sells

Råmaterialet, som plastprodukterne produceres med, kan lidt groft deles op i tre grupper. Den største andel plastprodukter, omkring 90 procent i EU, produceres af nye råmaterialer fremstillet af fossil råolie og en betydeligt mindre andel af biobaserede råmaterialer.

Produkter, der er produceret af genanvendt plast, er oftest baseret på plast fra industrien, hvorfra kvaliteten er relativt god, da der typisk er tale om afklip fra tilskæringer og lignende. Det gør plasten ensartet og af en ren kvalitet.

Endelig er der produkter af genanvendt plast, der er baseret på plastaffald fra husholdninger og serviceerhverv. Her er udfordringen størst, for herfra er mange plasttyper med en mangfoldighed af tilsætningsstoffer blandet sammen, og derved bliver kvaliteten lavere.

Men det er muligt at genanvende plasten, og indsatsen skal gøres, for dette plastaffald udgør i tonnage en langt større andel end industriplasten. Og det er her, vi finder bæreposerne og engangsservice, som man med tredobling af plastafgiften ønsker at gøre noget ved.

Kan ikke konkurrere på kvalitet
Ovenstående plasttyper kan ofte konkurrere på pris, men altså ikke på kvalitet. Den genanvendte plast, især den fra husholdninger og serviceerhverv, har en lidt lavere styrke og er sværere at give en glat overflade.

En særlig udfordring er, at farven og tykkelsen på den nye vare er sværere at styre.

Producenten skal altså gå lidt på kompromis med for eksempel farven på deres produkt, når de vælger at basere deres varer på genanvendelig plast.

Da prisen på produkter også er et vigtig parameter, kan der skrues dér, og en lavere pris på den genanvendte plast kan øge interessen for den.

Flad afgift modarbejder brugen af genanvendt plast
Den nuværende afgift er flad og sigter således ligeligt på at nedbringe ny og genanvendt plast.

I stedet burde afgiften sigte på at nedbringe forbruget af de nye råmaterialer ved at stimulere markedet til først at bruge af den genanvendte plast. Det er cirkulær økonomi.

Dertil kommer, at når der produceres af genanvendelig plast, så skal der bruges lidt mere materialer, fordi styrken er lavere. Så en flad afgift modarbejder på prissiden brugen af genanvendt plast.

Læs også

Kig til EU for en helhedsorienteret tilgang
Med den europæiske plaststrategi, og nu også Green Deal, er målet at forbedre økonomien i genanvendelsen samt kvaliteten og udbredelsen af den. Dét bidrager den danske plastafgift ikke til.

Nuvel, en minimering af forbruget af råmaterialer er også et mål i sig selv, men det er ikke ambitiøst nok for en dansk afgift alene at favne ét delmål i plaststrategien.

Plaststrategien er en del af EU's plan for en overgang til cirkulær økonomi, og denne indeholder også industripolitiske mål, herunder en udvikling af genanvendelsesteknologien. Uden de rette rammevilkår til erhvervslivet vil Danmark sakke endnu længere bagud i den grønne udvikling og overlade markedet til udenlandske virksomheder.

Vi kan ændre prisen her og nu
Den danske genvindingsindustri ønsker at være en del af den grønne vækst igennem omstillingen til den cirkulære økonomi både i Danmark og på EU-markedet. Med forslaget om at fjerne tredoblingen af afgiften på den genanvendelige plast vil regeringens grønne politik bedre understøtte dette ønske.

Vi arbejder i dag på at genanvende plast fra husholdninger og serviceerhverv. At varen – den genanvendelige plast – er i samme prisleje, men i lavere kvalitet, fører ikke til en snarlig stabil omstilling i markedet. Kvalitetsforbedringer kræver meget, og det arbejdes der på.

Men prisen, som også har indflydelse på producenternes valg, kan vi ændre på her og nu ved at undtage den genanvendte plast for tredoblingen af afgiften.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbet Hagelund Hansen

Chefkonsulent, GTS
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 1999)

0:000:00