Opråb inden forhandlinger om overskudsvarme: ”Det, Skatteministeriet foreslår, vil alene fremme spild af energi”

OVERSKUD: Industrien, fjernvarmeselskaber og lønmodtagere danner fælles front mod Skatteministeriets forslag til en ny ensartet afgift på virksomhedernes overskudsvarme. Jeg lytter gerne, hvis branchen har gode ideer, svarer ministeren.

Cementfabrikken Aalborg Portland er blandt de virksomheder, der er kritiske over for Skatteministeriets forslag. Varme leveret fra Aalborg Portland forsyner cirka 20 procent af aalborgensernes fjernvarme.
Cementfabrikken Aalborg Portland er blandt de virksomheder, der er kritiske over for Skatteministeriets forslag. Varme leveret fra Aalborg Portland forsyner cirka 20 procent af aalborgensernes fjernvarme.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten Øyen
Fakta
Det står der i enegiaftalen: 

Omlægning af reglerne for overskudsvarme
Med afskaffelse af PSO-afgiften og en varig lempelse af elvarmeafgiften til ca. 15 øre/kWh fremmes overskudsvarme i forhold til i dag. Parterne er samtidig enige om at afsætte 100 mio. kr. fra 2020, som ved en omlægning af reglerne for overskudsvarme vil bidrage til at fremme udnyttelsen af overskudsvarme yderligere. Den konkrete omlægning vil skulle aftales i efteråret 2018 pba. oplæg fra regeringen.

Kilde: regeringen.dk
Fakta
De står bag opråbet til regeringen: 

Kim Mortensen, direktør, Dansk Fjernvarme
Troels Ranis, branchedirektør, Dansk Industri 
Mikael Bay Hansen, sekretariatschef, Dansk Metal 
Jesper Thomassen, managing director, Nordic Sugar, formand, Procesindustrien
Kenth Kærhøg, senior vice president, Danfoss, bestyrelsesmedlem, Synergi
Kim Holmberg, finansdirektør, Ardagh Glass Holmegaard
Michael Lundgaard Thomsen, Direktør, Aalborg Portland
Marteen Stals, raffinaderidirektør, Dansk Shell
Torben Dyrberg, adm. direktør, Leca
Kim Saaby Hedegaard, group vice president, Haldor Topsøe 
Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen
Klaus Rønholt, plant manager, Lhoist Faxe Kalk
Lars Leer, finansdirektør, FF Skagen
Jørn Stryger, fabriksdirektør, CP Kelco
Flemming Jørgensen, direktør, DuPont Danmark
Jacob Stahl Otte, direktør, Drivkraft Danmark

Det bliver dyrere at være fjernvarmekunde, og den grønne omstilling sættes i bakgear, hvis Skatteministeriets forslag til at regulere virksomhedernes overskudsvarme bliver til virkelighed.

Sådan lyder opråbet fra industrivirksomheder, fjernvarmeselskaber og Dansk Metal forud for forhandlingerne, som starter torsdag eftermiddag i Skatteministeriet.

I et fælles indlæg i Børsen kalder de ministeriets oplæg – der stammer fra Skatteministeriets Tilskuds- og Afgiftsanalyse på energiområdet – for en ”skrivebordsøvelse”, som ”ansvarlige politikere må stoppe.”

Dokumentation

Overskudsvarmeafgiften

Overskudsvarmeafgiftens funktion er at modvirke en uhensigtsmæssig produktion af falsk overskudsvarme. Det har været dens funktion i det nuværende system, og det er funktionen i det anbefalede nye system. Det nuværende system er over årene blevet kompliceret, hvorfor der i det anbefalede system lægges op til kraftige forenklinger.

De nuværende regler: Fuld overskudsvarmeafgift er lig med forskellen mellem procesenergiafgiften og rumvarmeafgiften og har til formål, at det ikke kan betale sig at producere ekstra overskudsvarme. De færreste betaler dog fuld afgift. Langt størstedelen af overskudsvarmen er lempet: Der er lempelser for al overskudsvarme, der sælges eksternt til fjernvarmeselskaber eller andre kunder; overskudsvarme, der produceres om sommeren og benyttes internt i virksomheden til rumopvarmning i kontorer m.v.; og endelig er der fuld afgiftsfritagelse for nogle særlige anlæg, der er opstillet før 1995. Den overskudsvarme, der i dag sælges eksternt, betaler afgiften som 33 pct. af salgsprisen, inkl. afgiften, også kaldet vederlaget. Det betyder i realiteten, at al ekstern overskudsvarme har forskellig overskudsvarmesats.

De foreslåede nye regler: Den ene mulighed er, at der betales fuld overskudsvarmeafgift, men der er i så fald fri prisdannelse, hvorved der kan modtages betaling helt op til substitutionsprisen (den alternative varmepris, som fjernvarmeselskabet kan købe varmen til). Den anden mulighed er, at virksomheden vælger en lempet sats, som er ca. halvt så stor som fuld sats. I så fald skal virksomheden underlægge sig en prisregulering, som kræver, at den kun må tage en pris svarende til omkostningerne plus en normal forrentning. Dette svarer til, hvad mange virksomheder gør i dag. Systemet foreslås at gælde al overskudsvarme uden undtagelser, og der er modsat de nuværende regler ens vilkår for ekstern og intern anvendelse af overskudsvarmen (intern udnyttelse af overskudsvarme vil dog ikke være underlagt prisregulering, da varmen ikke handles).

Fakta fra Skatteministeriet og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet (faktaark ved offentliggørelse af Tilskuds- og Afgiftsanalyse del 5 om nyttiggørelse af overskudsvarme). 


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00