Regeringen nedtoner opgør med kommunalt 'opgavetyveri'

KONKURRENCE: Et ministerielt notat viser regeringens forslag til at begrænse kommuners adgang til at udføre erhvervsaktivitet. Det lægger op til en meget lille opstramning, vurderer professor.

Regeringen præsenterede september sidste år sit udspil om mere fair og lige konkurrence. Her indgik den et solidt livtag med ikke mindst kommuner og regioners erhvervsaktivitet.
Regeringen præsenterede september sidste år sit udspil om mere fair og lige konkurrence. Her indgik den et solidt livtag med ikke mindst kommuner og regioners erhvervsaktivitet.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim RosenkildeSine Riis Lund
Fakta
Sagen kort
I september 2017 præsenterede regeringen udspillet 'Fair og lige konkurrence', som har til hensigt at skærme private virksomheder fra skævvridende konkurrence fra offentlige myndigheder.

Regeringen ønskede med sit udspil at lave en egentlig lov for kommunal og regional erhvervsaktivitet og i den forbindelse at begrænse muligheden for offentlige myndigheder til at udføre erhvervsaktivitet.

I april indgik regeringen, DF, Radikale og Socialdemokratiet, en delaftale på området, som dog ikke indebar en ny lov om offentlig erhvervsaktivitet.

I stedet blev det videre arbejde med den nye lovgivning henvist til et udvalg bestående af embedsmænd fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Finansministeriet (formand). Herudover deltager også repræsentanter fra KL, Danske Regioner, DI og Dansk Erhverv.

Udvalgets rapport skulle have været færdig i denne uge. Men den er ifølge Finansministeriet udskudt til efter sommerferien.  

Kilde: Finansministeriet

Regeringens stort anlagte opgør med skævvridende offentlig konkurrence til private virksomheder kan ende som mindre tekniske justeringer.

I hvert fald hvis regeringens egne forslag til at indsnævre kommunernes mulighed for at udføre såkaldt offentlig erhvervsaktivitet ender med at blive retningsgivende.

Altinget har fået aktindsigt i et notat fra regeringen til den arbejdsgruppe, som skal danne grundlaget for de videre politiske forhandlinger om at begrænse den offentlige erhvervsaktivitet.

Dokumentation

Sådan vil regeringen begrænse kommunal erhvervsaktivitet

1. Produktion til eget brug
En begrænsning af adgangen til at producere varer og tjenesteydelser til eget brug er et spørgsmål om konkurrenceudsættelse og hører ikke under nærværende arbejde med fair og lige konkurrence.

Det skyldes, at en begrænsning i adgangen til selv at varetage opgaver har som konsekvens, at kommunen/regionen i stedet skal udbyde/konkurrenceudsætte opgaven.

2. Biproduktion
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at afskære kommuner og regioner fra at sælge biproduktion, da det vil medføre et samfundsmæssigt værdispild m.v.

Det kan dog overvejes at indskrænke adgangene til:

  • Forarbejdning af biproduktion, f.eks. således at en kommune i ovenstående eksempel skal sælge træstammerne og ikke selv forarbejde dem til gulvplanker mhp. salg på markedet.
  • Salg af kommunal know how, som ikke udspringer af unik kommunal viden, f.eks. om IT-systemer eller produkter, der er udviklet af private til brug for markedet.

 3. Overkapacitet
Det foreslås at begrænse adgangen til at sælge overkapacitet i produktionsapparatet.

Der kan sigtes mod at begrænse adgangen hertil ifm. lovfæstelsen mhp. at undgå offentlig erhvervsaktivitet og samtidig understøtte, at kommuner/regioner tilpasser deres produktionsapparat.

Overskudsproduktion, f.eks. i form af mad fra hospitalskøkkener, vil dog ikke være omfattet af begrænsningen.

4. Accessorisk virksomhed
Bortset fra eksempler vedrørende café- og restaurationsdrift i tilknytning til en idrætshal er det uhyre sjældent, at andre aktiviteter anses for at falde under denne kategori.

Det foreslås på den baggrund, at adgangen begrænses således, at den alene omfatter café- og restaurationsdrift.

Som forudsætning for kommunal støtte til idræts- og kulturinstitutioner o.l. fastsættes krav om, at foreningens eventuelle accessoriske aktivitet skal bortforpagtes.

5. Udleje af lokaler til private sammenkomster
Det vurderes hensigtsmæssigt at fastholde kommunernes muligheder for at udleje lokaler til private sammenkomster.

Det foreslås dog, at der fastsættes regler om, at udleje skal ske til markedsprisen, således at evt. udlejning vil ske på fair og lige konkurrencevilkår.

6. Udleje af ledige lokaler
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at afskære kommuner/regioner fra udlejning af ledige lokaler, da det vil medføre betydeligt værdispil.

Det foreslås i stedet atstramme kravene ved hhv.:

  • At fastsætte begrænsninger i varigheden, f.eks. 3 år, af udleje af lokalemæssig overkapacitet.
  • At fastsætte, at der i forbindelse med udleje af lokalemæssig kapacitet ikke længere skal være adgang til at udvide eller ombygge lejemålet i overensstemmelse med lejers ønsker.

7. Kultur, idræt, sundhed, turisme, miljø
Det vurderes uhensigtsmæssigt at begrænse kommuners mulighed for at varetage opgaver på området.

Samfundsmæssige hensyn til at sikre borgerne adgang til basale kultur- og idrætsaktiviteter o.l. vil således i vid udstrækning begrunde kommunalt engagement på området.

Det foreslås dog, at muligheden for at begrænse kommuners engagement ift. at støtte fitnessklubber i regi af kommunal- og myndighedsfuldmagtsregler, som ikke har et specifikt genoptrænende eller rehabiliterende sigte, skal undersøges.

Det kan endvidere overvejes at undersøge mulighederne for at begrænse cykeludlejning samt andre tilfælde af konkurrerende kommunal opgavevaretagelse.

LÆS HELE REGERINGENS NOTAT HER

NB: Der er tale om et samlet dokumentet med både notat og Finansministeriets opgørelse over lovgivning med hjemmel til offentlig erhvervsaktivitet i stat, regioner og kommuner). 


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00