Debat

Styregruppe: Sådan udfases naturgas til rumvarme

KRONIK: Når den fossile naturgas skal udfases, kan en klog kombination af flere alternativer spare samfundet for cirka 350 millioner kroner årligt, sammenlignet med blot at erstatte naturgas med biogas. Men der skal markante virkedmiler til, skriver Peter Birch Sørensen og Hans Henrik Lindboe.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Birch Sørensen og Hans Henrik Lindboe
Hhv. formand for Styregruppen, professor i økonomi ved Københavns Universitet, tidligere overvismand og formand for Klimarådet, og projektleder for Styregruppen og Partner i Ea Energianalyse

Fakta
Farvel til naturgas

Energifonden igangsatte foråret 2019 projektet ”Udfasning af naturgas til rumvarme”.
Et enigt Folketing indgik i juni 2018 en energiaftale, der fastslog, at Danmark vil arbejde mod et mål om netto-nul-udledning af klimagasser senest i 2050. Energifonden ønskede på den baggrund at bidrage til en udfasningsstrategi for naturgas til rumvarme. Der er defineret to scenarier med udfasning enten i 2030 eller i 2040.

Projektet er udført af Ea Energianalyse i samarbejde med Marketminds, og arbejdet er ledet af en styregruppe med repræsentanter fra EVIDA, Biogasbranchen, Energinet, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi og Tekniq Arbejdsgiverne og med økonomiprofessor og tidligere formand for De Økonomiske Råd og Klimarådet, Peter Birch Sørensen, som formand.

Den almennyttige fond, Energifonden, er opdragsgiver på en ny rapport, der analyserer, hvordan de cirka 375.000 danske naturgasopvarmede bygninger skal opvarmes i fremtiden. Til lavest mulige omkostninger for samfundet.

Der er ikke én dominerende løsning.

Når den fossile naturgas skal udfases, kan en klog kombination af flere alternativer spare samfundet for cirka 350 millioner kroner årligt, sammenlignet med blot at erstatte naturgas med biogas.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Rapporten viser også, at der skal markante virkemidler til, hvis den samfundsøkonomiske gevinst skal høstes i praksis. Der er derfor formuleret 7 anbefalinger, der viser vejen mod målet om effektiv udfasning af naturgas til rumvarme.

Samfundsøkonomisk optimal varmeforsyning
Rapporten analyserer fem alternativer til naturgas til rumvarme: Hybridvarmepumper, fjernvarme, luft-vand varmepumper, elvarme og biogas. Hybridvarmepumper er en kombination af en varmepumpe med et gasfyr.

En konklusionen fra denne analyse er, at økonomiske virkemidler, selv når de kombineres med rådgivning og oplysning, sandsynligvis ikke er tilstrækkeligt.

Peter Birch Sørensen og Hans Henrik Lindboe
Hhv. formand for Styregruppen, professor i økonomi ved Københavns Universitet, tidligere overvismand og formand for Klimarådet, og projektleder for Styregruppen og Partner i Ea Energianalyse

Elvarme er beregnet som en elpatron i ejendommens eksisterende vandbårne system. Fjernvarme er beregnet som ny fjernvarme baseret på store varmepumper.

I analysen er den danske bygningsmasse inddelt i 24 segmenter afhængig af den enkelte bygnings varmebehov, lokalområdets energitæthed og om der allerede er lagt fjernvarme i gaden. Hertil kommer en grov vurdering af, om der er plads til etablering af varmepumpe i bygningen.

Herefter beregnes den optimale varmeforsyning for 2030 og 2040 set i et samfundsøkonomisk perspektiv. Beregningens følsomhed overfor teknologiforudsætninger og energipriser er vurderet i en række følsomhedsanalyser.

Det ses, at hybridvarmepumper og fjernvarme tisammen leverer ca. 60% af varmeforsyningen, imens luft-vand varmepumper og elvarme tilsammen leverer 23%. De sidste 8% leveres af traditionel gasfyring – blot med biogas i stedet for naturgas. Elvarme og gasfyring finder især plads i bygninger med lavt opvarmningsbehov.

Hvor træge er forbrugerne?
Gennem en undersøgelse af præferencer hos ca. tusind beboere og beslutningstagere i gasopvarmede boliger, har konsulentfirmaet Marketminds analyseret, hvad der især har betydning i valg af opvarmningsform. Resultaterne er beabejdet af Ea Energianalyse og brugt til at opstille en forbrugeradfærdsmodel.

Modellen beskriver, hvordan forbrugerne reagerer på økonomiske og andre virkemidler, som kan accelerere udskifning af gasfyr.

Analysen af forbrugerpræferencer viser overraskende stor træghed mod skift bort fra den traditionelle – og velfungerende - gasløsning. Selv ved en potentiel varmebesparelse på 3000 kr om året vælger kun 30% af gaskunderne at skifte forsyning, og først når det eksisterende gasfyr er udtjent.

Der skal altså nye virkemidler til for at fremskynde udviklingen. Rapporten analyserer økonomiske virkemidler i form af afgifter og tilskud, ”nudging” i form af målrettet kontakt, vejledning og oplysning samt hårde virkemidler i form af nye standarder og egentlige påbud/forbud.

Hovedresultater af analysen
Der er foretaget ti følsomhedsanalyser på det samfundsøkonomiske optimum, og der er kørt otte virkemiddelscenarier. Herunder et grundscenarie uden nye virkemidler, et CO2-afgiftsscenarie hvor gasafgifter svarer til 1500 kr/ton CO2 og et Kombiscenarie med 3 virkemidler: Tilskud, rådgivning samt egentlige krav om skift af opvarmningsløsning når gasfyret er udtjent.

De tre nævnte virkemiddel scenarier er i tabellen nedenfor sammenlignet med det samfundsøkonomiske optimum.

Mia. kr. Optimum Uden virkemidler (grundscenarie) Høj CO2-afgift (1.500 kr./t CO2) Inkl. tre virkemidler (kombiscenarie)
2030 4,45 5,01 5,03 4,63
2040 4,17 4,55 4,58 4,19

(Tekst til tabel: Beregning af de årlige samfundsøkonomiske omkostningeri 2030 og 2040 ved opvarmning af de bygninger der i dag forsynes med naturgas. Beregningen er vist for det samfundsøkonomiske optimum og i tre virkemiddelscenarier)

Det ses, at kun Kombiscenariet med 3 virkemidler bringer fremtidens bygningsopvarmning i nærheden af den samfundsøkonomisk optimale varmeforsyning. I de øvrige scenarier er gasforbruget til rumvarme fortsat inoptimalt stort helt frem til 2040, hvilket har en betydelig omkostning, når der er tale om grøn gas.

De største usikkerheder vurderes at være om fjernvarme tilbydes lokalt, om prisen på biogas kan bringes ned fra dagens niveau hvilket antages, og om forbrugeradfærden kan påvirkes i det omfang, som rundspørgen og analysen peger på.

Det er en forudsætning for analysen, at Danmark når målet om 70% CO2 reduktion i 2030. Det kræver med stor sandsynlighed tiltag i andre sektorer i samfundet der har CO2-reduktionsomkostninger omkring eller over 2000 kr/ton. Udfasning af naturgas til rumvarme er billigere end disse tiltag, og er derfor et omkostningseffektivt element i en national strategi for at nå 70% målet.

En konklusionen fra denne analyse er, at økonomiske virkemidler, selv når de kombineres med rådgivning og oplysning, sandsynligvis ikke er tilstrækkeligt.

Anbefalinger
Analysen er afsluttet med syv anbefalinger, der skal lede til en effektiv udfasning af naturgas til rumvarme. Anbefalingerne er bl.a. udviklet med baggrund i input fra to workshops med bred deltagelse, der har været afholdt forår og efterår 2019.

  1. At der som supplement til det igangværende gasstrategiarbejde iværksættes en national strategi, der sikrer, at grøn gas fremover anvendes der, hvor den giver højest værdi for samfundet.
  2. At fremme fortsat udbygning med biogas i Danmark for at sikre, at tilbageværende gasfyr og andre typer gasforbrug kan frigøres fra fossile brændsler.
  3. At energipriser til rumvarme afspejler de faktiske omkostninger ved at producere og fremføre energien, når 70% målet skal nås.
  4. At der overvejes andre løsninger end brugerbetalt bortkobling af forbrugere, der ophører med at bruge gas.
  5. At igangsætte en fokuseret indsats med Nudging, der kan ændre forbrugernes adfærdsmønster.
  6. At der forberedes særlige krav til opvarmningsvalg ved reinvesteringer, nyinvesteringer og ved ejerskifte. Særlige tiltag er bl.a. krav om øget energieffektivitet og i visse tilfælde forbud/påbud.
  7. At der igangsættes en ny strategisk varmeplanlægning i et tæt samarbejde mellem forsyningsselskaberne og kommunerne. De centrale myndigheder udarbejder en ny vejledning, og tilretter den såkaldte Projektbekendtgørelse.

Projektet har været ledet af en styregruppe med repræsentanter fra EVIDA, Biogasbranchen, Energinet, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi og Tekniq Arbejdsgiverne og Økonomisk Institut, Københavns Universitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Henrik Lindboe

Partner, Ea Energianalyse
civilingeniør (DTU 1988)

Peter Birch Sørensen

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
lic.polit. (Københavns Uni. 1985), cand.polit. (Københavns Uni. 1980)

0:000:00