Debat

R: CO2-reduktioner i transporten nødvendigt

DEBAT: Det er nødvendigt, at EU bliver endnu mere ambitiøs i forhold til at reducere udledningen af CO2 på transportområdet, skriver Radikales spidskandidat til Europa-Parlamentet, Morten Helveg Petersen, og Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg.
Foto: Facebook.com
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Helveg Petersen og Andreas Steenberg
Hhv. spidskandidat til EP og trafikordfører for Radikale

Mens Danmarks samlede CO2-udledning har været faldende siden 1990, er vejtransportens udledning i samme periode steget med 20 procent.

Det viser noget om, hvor stor en udfordring transporten er i forhold til vores nationale og europæiske CO2-reduktionsmål.

Og hvor vigtigt det er, at vi kommer i gang med at re­du­cere trans­por­tens CO2-udledning både nationalt og på europæisk niveau.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

En stor del af CO2-reduktionsarbejdet har hidtil været koncentreret i energisektoren, mens eksem­pel­vis transport og landbrug ikke i samme omfang har været genstand for opmærksomhed.

I Radikale Venstre tager vi ansvar for kommende generationer, og vi tror, at fremtiden er grøn - både for Danmark, Europa og resten af verden.

Flere ambitiøse mål
Derfor mener vi, at det er nødvendigt at stramme grebet om CO2-reduktionerne i transportsek­to­ren.

Ambitiøse fælleseuropæiske CO2-reduktionsmål er den grundlæggende drivkraft bag øgede CO2-reduktioner i diverse sektorer - også transportsektoren.

Fly, tog og lastbiler er andre områder, man kunne overveje mere ambitiøse mål på.

Morten Helveg Petersen og Andreas Steenberg
Spidskandidat og trafikordfører

Derfor skal vi sikre, at de overordnede reduktionsmål bliver så visionære som muligt.

Derfor glæder det os, at både Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen har spillet ud med en målsætning om en 40 procents CO2-reduktion i 2030.

Vi havde naturligvis gerne set en endnu mere ambitiøs målsætning - Danmark går jo al­le­re­de efter en 40 procents reduktion i 2020 - men vi er grundlæggende tilfredse med 40 procents-målsætningen og håber på, at den bliver vedtaget på rådsmødet i marts eller juni.

Ud over ambitiøse, overordnede målsætninger er det nødvendigt med specifikke mål på transportområdet for at styre udviklingen i den rigtige retning.

Hurtigere og bedre
Fx har EU i dag et gennemsnitligt emissionsloft over samtlige nyregis­tre­re­de personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 samt en bindende målsætning om 95 g CO2/km fra 2020.

Loftet fastsættes for det enkelte køretøj på baggrund af dets egenvægt.

Dvs. at tunge køretøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.

Her kunne vi godt tænke os, at EU var endnu mere ambitiøs - fx med et bindende mål om 90 g CO2/km i 2020.

For de specifikke mål er i høj grad retningsgivende for udviklingen mod mindre CO2-reduktion - og især tempoet i denne udvikling.

Og i dag går det simpelthen ikke hurtigt nok.

Fly, tog og lastbiler er andre områder, man kunne overveje mere ambitiøse mål på.

Vi skal i gang med CO2-reduktioner i transporten. Alt andet er uholdbart.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Helveg Petersen

MEP (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00