Debat

Concito: Politikerne gør ondt værre ved at kompensere bilister for høje brændstofpriser

Beslutningstagerne skal ikke falde for fristelsen til at kompensere bilisterne for høje brændstofpriser. Virkningen er tvivlsom og dyr og en kompensation vil pege i en helt forkert klimamæssig retning. I stedet skal der gribes fat om nældens rod: Olieafhængigheden, skriver Søren Have.

Concito opfordrer til en koordineret statslig indsats med en bred vifte af tiltag, som både bidrager til at afhjælpe den aktuelle situation, og samtidig peger fremad mod en mere ressourceeffektiv og klimavenlig fremtid, skriver Søren Have.
Concito opfordrer til en koordineret statslig indsats med en bred vifte af tiltag, som både bidrager til at afhjælpe den aktuelle situation, og samtidig peger fremad mod en mere ressourceeffektiv og klimavenlig fremtid, skriver Søren Have.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Søren Have
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ruslands invasion af Ukraine og de deraf følgende sanktioner har sendt brændstofpriserne kraftigt i vejret. Naturligt nok har det givet anledning til en del debat og frustration fra bilister, som nu må betale en del mere for at fylde tanken.

I Frankrig har regeringen netop annonceret en statsligt betalt fire måneders rabat på cirka en krone per liter, i Tyskland er der heftig diskussion om der skal indføres en ’spritpreisbremse’, i Sverige er der indført et generelt tilskud på 1000 svenske kroner per bilejer, og også i Danmark presses der på fra både borgere og erhvervsliv for at gøre noget. Her vil vi fra Concitos side dog opfordre til at holde det langsigtede fokus.

Der er overordnet set fire mulige reaktioner fra regeringens side.

For det første kan den lade være med at gøre noget. Ellers kan regeringen indføre rationering og faste priser eller forsøge at kompensere bilisterne. Den sidste mulighed er at gøre det nemmere at spare på brændstoffet.

Vi skal ikke forlænge den fossile livsstil

Rationelt kan man argumentere for, at folk, der pendler mange kilometer, selv har valgt dette gennem valg af bopæl eller job og med klimakrisen in mente må have indkalkuleret en risiko for høje brændstofpriser.

Vi skal ikke fremme yderligere lock-in på den fossile livsstil

Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito

Alligevel er det ikke politisk holdbart ikke at gøre noget i denne situation og særligt efter tilskuddet til gasforbrugerne. Samtidig er det i et omstillingsperspektiv ærgerligt, hvis anledningen ikke bruges aktivt. Så den første mulighed forekommer ikke at være en mulighed.

Samtidig er rationering besværligt at implementere og så længe der stadig frit handles med energi, er det irrelevant. Forhåbentlig forbliver det sådan.

Generelt er det en dårlig ide at forsøge at kompensere for, at en vare er blevet dyrere, og især hvis det er en klimaskadelig vare som fossilt brændstof.

Selv hvis kompensationen måtte føre til sænkede omkostninger til kørsel på brændstof, vil den også gå til folk, som måske egentlig har råd eller ville kunne skifte til anden transportform.

Og selvom vi fra Concitos side er med på, at vi i den aktuelle situation må være pragmatiske og potentielt udskyde nogle omstillingstiltag, så skal vi ikke fremme yderligere lock-in på den fossile livsstil.

Den forkerte retning

De to mest omtalte forslag til at kompensere bilisterne er henholdsvis at øge befordringsfradraget og sænke brændstofafgifterne.

Med hensyn til befordringsfradraget, så er det dels et meget bredt dækkende virkemiddel – togpendlere og cyklister, der kører over 25 kilometer om dagen får det jo også – dels sammensat af de samlede omkostninger ved at køre bil, hvorved en opdatering af fradraget kun har en beskeden effekt, som beregnet af tidligere skatteminister Karsten Lauritzen. Og måske endda få nogle til at køre endnu mere, så vi er lige vidt.

I det lange perspektiv skal transportfradraget nærmere udfases, særligt når vi forhåbentlig en gang også skal have kørselsafgifter for personbiler. Så det vil være dyrt, have begrænset omkostningseffekt og pege i den forkerte retning.

Med hensyn til det meget populære borgerforslag om at ”alle afgifter på benzin og diesel bør fjernes, så den almindelige dansker kan få en hverdag til at køre med alle de kommende prisstigninger”, så gælder det også her, at det vil være enormt dyrt (også fordi erhvervslivets brændstofforbrug omfattes), særligt hvis krisen varer ved, samt bidrage til yderligere fossilt lock-in.

Vi skal jo heller ikke fjerne momsen på svinekød, når den reducerede hvedeproduktion måske snart giver højere foderpriser

Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito

Høje priser vil tilskynde nogen til at skifte fra fossil transport til eksempelvis cykel eller offentlig transport. Den effekt er positiv set gennem klimabriller, og skal helst ikke ødelægges af, at der skrues på afgifterne.

Vi skal jo heller ikke fjerne momsen på svinekød, når den reducerede hvedeproduktion måske snart giver højere foderpriser.

Tiltag skal fremme klimavenlige valg

Nogle tiltag gør folk allerede af sig selv, eksempelvis ved at køre sammen på arbejde, køre lidt langsommere, arbejde hjemme, tage bus eller tog, og så videre. Og dem skal man bare understøtte og udbrede. Andre tiltag kræver aktiv handling fra staten for at kunne blive til noget.

Concito opfordrer derfor til en koordineret statslig indsats med en bred vifte af tiltag, som både bidrager til at afhjælpe den aktuelle situation, og samtidig peger fremad mod en mere ressourceeffektiv og klimavenlig fremtid.

Ud over oplagte informationskampagner om, hvordan man sparer på brændstoffet, kunne det eksempelvis bestå i at tilføre trafikselskaberne midler til at øge kapacitet/frekvens på relevante ruter, i det omfang eksisterende kontrakter tillader det, indføre tilskud til køb, leje eller leasing af elcykler, samt fremskyndelse og udvidelse af den samkørselskampagne, som indgik i aftalen om grøn vejtransport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
cand.scient., ph.d. (matematik)

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00