Dyrere diesel, færre veje og opgør med sorte biler skal bringe Danmark i klimamål, mener tænketank

Danmark er ifølge Concito længere fra klimamålet i 2025, end regeringen tror. Det skaber behov for flere reduktioner i blandt andet transportsektoren, mener tænketanken.

En liter diesel skal være cirka én krone dyrere, anbefaler Concito.
En liter diesel skal være cirka én krone dyrere, anbefaler Concito.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Danmarks vej mod indfrielsen af klimalovens 2025-mål er brolagt med flere indgreb i transportsektoren.

I hvert fald hvis det står til klimatænketanken Concito, der i en ny rapport anslår, at regeringen er markant længere fra at nå det CO2-reduktionsmål på 50 procent, som ifølge klimaloven skal indfries inden 2025.

Hvor regeringen tidligere har vurderet, at der manglede reduktioner svarende til 0,6 millioner ton CO2, lyder Concitos bedste bud, at den såkaldte manko er på ikke mindre end 2,4 millioner ton CO2.

Altinget logoKlima
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget klima kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00