Klimaplan deler aktører

AKTØRER: Landbruget frygter, at nye grønne forslag vil øge omkostningerne, mens transportsektoren glæder sig over, at klimaminister Martin Lidegaard (R) har afvist at øge afgifter. Concito savner en reel plan.
Flere virkemidler for transport var blevet afvist af klimaminister Martin Lidegaard (R) allerede inden præsentationen af det fulde katalog.
Flere virkemidler for transport var blevet afvist af klimaminister Martin Lidegaard (R) allerede inden præsentationen af det fulde katalog. Foto: Colourbox
Sara Fleckner Vilstrup

Der mangler en mere langsigtet strategi for, hvordan transportsektoren kan sænke CO2-udledningen.

Thomas Færgeman
Direktør, Concito
Det var primært landbruget og transportsektoren, der stod for skud med de 78 gennemregnede forslag, som klimaminister Martin Lidegaard fremlagde onsdag.

Landbruget frygter for omkostningerne ved at gennemføre virkemidlerne, som de er i kataloget af forslag, mens transportsektoren glæder sig over, at flere virkemidler på området allerede er blevet udelukket af ministeren.

Lars Hvidtfeldt, viceformand i erhvervsorganisationen Landbrug og Fødevarer, mener, at hver af de 31 forslag, der berører deres område, vil betyde øgede omkostninger for den enkelte landmand eller for fødevareindustrien.

"Det er ikke det, vi har brug for i øjeblikket. Vores landmænd har det økonomisk svært stadigvæk, og vores fødevareindustri lever i en meget hård global konkurrence. Uanset hvor man lægger den regning inden for erhvervet, vil det forringe vores konkurrenceevne," siger han.









0:000:00