Nu begynder kampen om en grøn indenrigsrute, og Aalborg Lufthavn er klar til at lægge billet ind

Regeringen skal i det nye år beslutte, hvor en grøn indenrigsrute skal få luft under vingerne i Danmark. Her er det eneste rigtige valg en strækning fra Aalborg til København, hvis det skal have en reel klimaeffekt, mener Aalborg Lufthavns direktør.

Aalborg Lufthavn arbejder for at være en CO2-neutral lufthavn ved udgangen af 2025 og har et mål om, at hele lufthavnen, inklusiv flytrafikken til og fra lufthavnen, skal være CO2-neutral i 2050, fortæller direktør Niels Hemmingsen (th.).
Aalborg Lufthavn arbejder for at være en CO2-neutral lufthavn ved udgangen af 2025 og har et mål om, at hele lufthavnen, inklusiv flytrafikken til og fra lufthavnen, skal være CO2-neutral i 2050, fortæller direktør Niels Hemmingsen (th.).Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Skal Danmarks første grønne indenrigsrute i 2025 reelt have klimagevinster, er der kun et rigtigt sted at placere ruten.

Sådan lyder meldingen fra Aalborg Lufthavn, der er klar til at lægge billet ind på, at det bliver mellem København og Aalborg Lufthavn, at man fremover skal kunne flyve grønt.

“Det er afgørende, at den grønne indenrigsrute medfører reelle klimaeffekter. Hvis ikke det bliver en rute, som sidder på 70 procent af al dansk indenrigsflyvning, hvem skulle så flyve den?” siger direktør for Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen, og uddyber:

Altinget logoKlima
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget klima kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00