Politikere varsler grønne bilafgifter
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørRegeringen bør droppe det grønne budskab og sige det, som det er. Nemlig, at der er behov for 600 millioner kroner i statskassen, og at det skal nogle bestemte brancher betale.
Leif Marienlund
Konsulent i det politiske sekretariat i Dansk Gartneri
Der kommer både en skattereform og miljøzoner i fremtiden, som vil sikre flere grønne afgifter på transportsektoren. Sådan lyder det fra både Socialdemokraterne og Enhedslisten.
Meldingen kommer oven på finanslovsaftalen, hvor NOx-afgiften bliver hævet markant - dog ikke for biler. Det vækker utilfredshed hos både Dansk Energi og Dansk Gartneri, som mener, at regeringen forsømmer at stille krav til transportbranchen. Men transportbranchen er ikke glemt, siger Socialdemokraternes miljøordfører, Torben Hansen:
"Der står i regeringsgrundlaget, at vi skal have set på miljøzonerne, og det vil forbedre luftforureningen. Og for ikke at afspore debatten med både kommunerne og med transportbranchen, så har vi valgt kun at beskatte den stationære NOx-udledning i denne omgang," siger han.
Udmeldingen kommer efter, at regeringen har indgået aftale med Enhedslisten om finansloven for 2012 om at femdoble NOx-afgiften, så provenuet lander på 600 millioner kroner. Regeringen begrunder den stigende afgift med ønsket om, at "luftforureningen skal nedbringes for at mindske de skadelige virkninger for mennesker, natur og miljø."