Debat

Politikere svigter grønne alternativer

DEBAT: I stedet for ensidigt fokus på elbilerne bør regeringen lave en teknologineutral afgiftsmodel, der også spiller sammen med energiafgifterne på drivmidlerne. Det mener FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen.
Foto: FDM
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har nogle af verdens højeste bilafgifter, så det burde være muligt grundlæggende at omlægge afgiftssystemet, således at vi kommer væk fra at beskatte bilers værdi og fremover lade beskatningen afhænge af miljø- og sikkerhedsegenskaber.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM
Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

Også i fremtiden vil privatbilismen spille en vigtig rolle i forhold til den daglige mobilitet.

Men på grund af stigende trafikmængder i en række år fremover og en politisk målsætning om at gøre Danmark fossilfrit i år 2050 skal især transportsektoren omlægge sin energiforsyning. Derfor er der en stor opgave at løse for politikere og forbrugere i fællesskab.

Skal Danmark energimæssigt gøres fossilfrit i 2050, er der ingen tvivl om, at el kan blive en dominerende energikilde - også for personbiler. Lastbiler, skibe og fly derimod vil næppe kunne omstilles til el-drift - her vil biobrændstoffer være løsningen.

Et grundlæggende spørgsmål er imidlertid, hvordan bilisternes valg skal fremmes hen mod 2050. På nuværende tidspunkt er elbilerne stadig i en meget tidlig udviklingsfase og er ikke svaret på de flestes transportbehov.

Dertil er købspris og ikke mindst rækkevidde stadig for høje og for ringe i forhold til de biler med forbrændingsmotorer, som forbrugerne køber nu. Målet er en omlægning af energikilderne til personbilerne, men i en overgangsperiode er der behov for at tænke bredere end blot batteridrevne elbiler

Biobrændstof, gas- og hybridbiler
Målsætningen om at nedbringe transportsektorens klimaeffekt og afhængighed af fossile energikilder er global, hvilket har resulteret i, at bilproducenterne i en årrække har arbejdet med alternative drivmidler.

Sverige er blandt de lande, der tidligt har satset på biobrændstof. I andre lande som Tyskland og Italien er der fuld fart på gasteknologien i personbiler, og fælles for mange bilproducenter er, at de, i erkendelse af at batteridrevne elbiler stadig ikke fuldt ud tilfredsstiller forbrugernes forventninger og behov, har mere fokus på at bygge hybridbiler - altså biler, der kombinerer eldrift på de kortere distancer med forbrændingsmotoren til de længere stræk.

Mens elbilen kan anses som en langsigtet løsning, er der på den korte og mellemlange bane, hvis 2050-målet skal nås, brug for at få en række alternative teknologier på markedet.

Det undrer derfor FDM, at der i Danmark fra politisk hold alene er rettet fokus mod elbiler, som den eneste mulige teknologi til at tage over fra de traditionelle benzin- og dieselbiler. For hvis man politisk vælger kun at fremme elbilerne, bremser man reelt alle andre tiltag og teknologier, hvilket i værste fald vil betyde, at den danske transportsektors klimapåvirkning falder væsentlig langsommere end ellers.

FDM: Omlæg afgifterne
Derfor opfordrer FDM atter regeringen til at komme i gang med at omlægge registreringsafgiften - som lovet i regeringsgrundlaget fra oktober 2011.

Årets skuffende salg af elbiler betyder, at de ca. 650 mio. kr. i ekstraregning til dieselbilisterne, hvoraf der årligt allokeres ca. 150 mio. kr. til at afgiftsfritage elbilerne, sagtens kan udnyttes bedre, hvis andre teknologier også tilgodeses. FDM foreslår, at man i stedet for ensidigt fokus på elbilerne laver en teknologineutral afgiftsmodel, der også spiller sammen med energiafgifterne på drivmidlerne.

Danmark har nogle af verdens højeste bilafgifter, så det burde være muligt grundlæggende at omlægge afgiftssystemet, således at vi kommer væk fra at beskatte bilers værdi og fremover lade beskatningen afhænge af miljø- og sikkerhedsegenskaber.

En sådan beskatning vil ikke alene komme forbrugerne til gode, da de vil få flere sikre og miljøvenlige modeller at vælge imellem til en overkommelig pris. Det vil også få en positiv klimaeffekt på den korte og lange bane.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00