Ministeries regnefejl fik lavere fartgrænser på motorvejene til at se alt for dyrt ud

En fejl i regeringens beregninger af prisen på at spare CO2 ved at sænke den generelle hastighedsgrænse på motorvejene til 100 kilometer i timen har fået tiltaget til at ligne et langt dyrere klimatiltag, end det reelt er. Fejlen understreger behovet for mere åbenhed om klimaberegninger, mener professor og tænketank. 

Skyggeprisen på at sætte hastigheden ned på motorvejene til 100 kilometer i timen er blevet sat markant ned, efter at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har opdaget en alvorlig regnefejl. 
Skyggeprisen på at sætte hastigheden ned på motorvejene til 100 kilometer i timen er blevet sat markant ned, efter at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har opdaget en alvorlig regnefejl. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Gennem det seneste år har både borgmestre og røde partier på Christiansborg ønsket hastighedsgrænsen på motorvejene sat ned. 

Det vil både komme klimaet, energipriserne og de støjplagede naboer til vejene til gavn, lyder argumenterne, men indtil videre er idéen med undtagelse af ganske få tilfælde blevet på tegnebrættet. 

En mulig forklaring på det kan være, at tiltaget indtil for ganske nylig af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er blevet anset for ekstremt dyr politik. 

0:000:00