Kommunaldirektør anklager sin egen borgmester for magtmisbrug

MAGTMISBRUG: Borgmesteren i Vallensbæk anklages for magtmisbrug og nepotisme. Anklagerne kommer fra kommunens kommunaldirektør. Borgmesteren afviser alt. Ekspert kalder det for en meget alvorlig sag, der vækker mindelser om Brixtofte-sagen.
Bølgerne på Vallensbæk Rådhus er gået højt, hvor borgmesteren bliver beskyldt for nepotisme og magtmisbrug af sin egen kommunaldirektør.
Bølgerne på Vallensbæk Rådhus er gået højt, hvor borgmesteren bliver beskyldt for nepotisme og magtmisbrug af sin egen kommunaldirektør.Foto: vallensbaek.dk
Kasper Frandsen

Hvis det er en bare nogenlunde ædruelig udlægning, som kommunaldirektøren fremsætter, er det en meget, meget usædvanlig sag i dansk kommunalpolitik. Der er elementer i sagen, der vækker mindelser om Brixtofte-sagen tilbage i slutningen af 90'erne.

Poul Erik Mouritzen
Professor ved SDU
Fakta

Sagens personer

Borgmester Henrik Rasmussen (K).
Født 1971.
Borgmester i Vallensbæk siden april 2010.
Medlem af kommunalbestyrelsen siden 1994. Fra 2002-2010 som viceborgmester.
I en kort periode i 2010 var han medlem af Folketinget.

Bjarke Steen Johansen, Kommunaldirektør i Vallensbæk siden 2008.
Tidligere bl.a. kommunaldirektør i Skævinge og kontorchef i Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Uddannet cand.scient.pol.

Fakta om Vallensbæk:
14.614 indbyggere.
Konservativ borgmester siden 1962.
Fra 1994 til sin død i 2010 var Kurt Hockerup (K) borgmester. Ved de to seneste valg sikrede han Konservative totalt flertal i kommunalbestyrelsen. I denne periode har Konservative 9 ud af 16 pladser.

 

Borgmesteren i Vallensbæk Kommune, den konservative Henrik Rasmussen, bliver beskyldt for magtmisbrug og nepotisme. De alvorlige anklager kommer fra kommunens egen kommunaldirektør.

Anklagerne fremgår af et brev fra DJØF sendt til Statsforvaltningen hovedstaden, som Altinget.dk har fået aktindsigt i.

I brevet retter kommunens kommunaldirektør, Bjarke Steen Johansen, en række alvorlige anklager mod Henrik Rasmussen. Blandt anklagerne er, at borgmesteren har forsøgt at få placeret en daginstitution et sted, det ikke var lovligt, at borgmesteren har forsøgt at få kommunen til at benytte lokale håndværkere, selv om de ikke var billigst, og at borgmesteren har forsøgt at få kommunen til at betale for et maleri, hans kone har malet.

DJØF karakteriserer forholdene i Vallensbæk Kommune som "helt usædvanlige" og "stærkt problematiske".

Anklagen mod Henrik Rasmussen handler blandt andet om, at han skulle have givet ordrer til embedsmænd om at gennemføre tiltag, uden at kommunalbestyrelsen var blevet orienteret. Og det er en meget alvorlig sag, påpeger professor og kommunalforsker ved SDU Poul Erik Mouritzen, der har læst brevet.

Han peger på tidligere justitsminister Erik Ninn-Hansen (K) og tamilsagen som et historisk eksempel på en politiker, der har givet ulovlige ordrer til embedsmænd.

"Hvis det er en bare nogenlunde ædruelig udlægning, som kommunaldirektøren fremsætter, er det en meget, meget usædvanlig sag i dansk kommunalpolitik. Der er elementer i sagen, der vækker mindelser om Brixtofte-sagen tilbage i slutningen af 90'erne," siger han og fortsætter:

"Det er uden forbehold en borgmester, der slet ikke accepterer rollefordelingen mellem politikere og embedsmænd som en nødvendig forudsætning for, at en kommune kan fungere."

Kan blive afsat
Poul Erik Mouritzen kan ikke umiddelbart vurdere, om borgmesteren kan blive fældet af sagen.

Men hvis borgmesteren ikke følger loven, er proceduren, at kommunalbestyrelsen kan afsætte ham midlertidigt, hvis Indenrigsministeriet siger god for det. Derefter er kommunalbestyrelsen forpligtet til at føre en sag mod ham hos domstolene.

"I sidste ende er det domstolene, der afgør, om han bliver fjernet fra borgmesterposten. Men mest realistisk er det, at han selv trækker sig eller bliver afsat af sit parti, hvis Statsforvaltningen finder frem til, at der er foregået ulovligheder," siger han.

Økonomiudvalget i Vallensbæk Kommune er også blevet præsenteret for anklagerne og har iværksat en undersøgelse gennem Kommunernes Landsforening (KL).

Der har været en konservativ borgmester i Vallensbæk Kommune siden 1962. Henrik Rasmussen, der har et konservativt flertal i ryggen i kommunen, har været borgmester siden marts 2010, efter at den tidligere borgmester, Kurt Hockerup, døde.

Mafiametoder
Borgmester Henrik Rasmussen kan slet ikke genkende det billede, som Bjarke Steen Johansen fremstiller i sit brev af forholdene på rådhusets direktionsgange i Vallensbæk Kommune.

"Det er helt absurd. Jeg er rystet over, at man kan skrive sådan en gang løgne fra ende til anden. Det er en personalesag, som er blevet en fagforeningssag. Direktøren vil gerne væk fra kommunen, og så er det her blevet en måde, hvorpå han og DJØF tror, man får mest muligt ud af det rent økonomisk," siger han til Altinget.dk og fortsætter:

"Vi går ikke ind for mafiametoder eller pression. Man har fra DJØFs side forsøgt at holde os hen ved at sige, at de kendte til ulovligheder, og hvis man ikke ville forhandle med dem, ville man gå til myndighederne."

Men hvorfor skulle din kommunaldirektør tage så drastiske skridt for at få en fratrædelsesordning og komme væk fra kommunen?

"Ja, jeg forstår det heller ikke. Men jeg kan afvise alt om nepotisme og misbrug. Økonomiudvalget har sat en uvildig undersøgelse i gang. Jeg glæder mig bare til, at undersøgelserne er færdige i næste uge," siger han.

En af de alvorligste anklager er, at du skulle have givet ordrer til tiltag og initiativer uden om kommunalbestyrelsen?

"Det har jeg aldrig nogensinde gjort. Det er taget ud af den blå luft," siger han.

Alt er opspind
Er alt, hvad Bjarke Steen Johansen har skrevet i sit brev, forkert?

"Det er opspind. Der har været masser af dialog i det, men der er ikke foregået noget som helst ulovligt. Det er rigtigt, at jeg har foreslået, at pavillionerne skulle stilles hen i et område, som er landzone, men læg mærke til, at de ikke er flyttet derover. Vi har foreslået, at området skal omlægges fra land- til byzone, men vi har ikke fået svar endnu," siger han.

Det er det, han kalder en kreativ måde at finde vej gennem lovgivningen på. Hvad siger du det?

"Jeg skal jo ikke som borgmester bare lade stå til og sige, at det kan man ikke. I stedet må vi sende et høringssvar til ministeriet og forsøge at søge dispensation. Det er reelt nok, men jeg kunne ikke drømme om at opfordre til noget ulovligt," siger han.

Henrik Rasmussen betegner arbejdsklimaet i kommunen som fantastisk.

"Du skulle prøve at komme og opleve at være hos os. Der er masser af energi og sker en masse spændende ting. Vi har selvfølgelig diskussioner, men vi har generelt en god snak i direktionen. Vi fungerer godt sammen," siger han.

Økonomiudvalget i Vallensbæk har bedt KL undersøge forholdene. Undersøgelsen ventes klar i næste uge. Kommunaldirektøren har meldt sig syg.

Dokumentation
Uddrag af kommunaldirektørens notat om sagen: 

Om magtmisbrug, ulovlige forhold og pålæg til administrationen om udførelse af usaglige og ulovlige handlinger i Vallensbæk Kommune


Efter rådgivning fra såvel DJØF som Kommunaldirektørforeningen skal jeg uddybe og konkretisere et af udsagnene fra DJØFs tidligere henvendelse til borgmesteren. Det er afsnittet der handler om at borgmesteren finder, at alle kommunens jurister skal finde smuthuller i lovgivningen og ikke komme og gøre det svært for ham ved at fortælle ham, at hans forslag ikke er lovlige eller ikke kan lade sig gøre.

Sagen er desværre den, at borgmesteren i stadig større omfang pålægger administrationen at indgå i ulovlige og usaglige forhold, og da borgmesteren ikke længere synes at ville høre på er det mig magtpåliggende, at Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen bliver bekendt med hvad der foregår.

Tingene spidsede til, da jeg for et par uger siden blev pålagt at få ordnet et par forhold som var åbenlyst ulovlige, men som jeg med borgmesterens ord "bare skulle se at få banket på plads". Borgmesteren ville have flyttet en større daginstitutionspavillon. Den skulle nu placeres i landzone, i den grønne kile og endda i transportkorridoren op til motorvejen, hvor der efter planlovgivningen bestemt ikke må opføres noget som helst. Pavillonen skal benyttes til ungdomsformål i tilknytning til Ungdomsskolen, - på flere måder en god ide, men bare ikke lovlig. Administrationen meddelte klart, at der planmæssigt ikke var adgang til at opføre noget som helst i den grønne kile og slet ikke i transportkorridoren, og at hverken udvalg eller kommunalbestyrelse havde behandlet sagen. Borgmesterens svar var, at det vidste han udmærket godt, men nu var det ikke vores opgave "at gøre det svært for ham, og at han nok skulle tage ansvaret for dette".

(...)

Tidligere er vores tekniske direktør og jeg også flere gange blevet pålagt af borgmesteren at sørge for at nogle af kommunens lokale håndværkere fik en given ordre, - også selvom de ikke havde afleveret det billigste tilbud.

(...)

Uanset at de lokale håndværkere ikke har været billigst, har vi flere gange oplevet borgmesterens forsøg pa at bøje sagen til fordel for lokale håndværkere."

(..)

Også omkring borgmesterens mere personlige forhold er jeg blevet stærkt udfordret. På et tidspunkt blev jeg adviseret af kommunens personalechef om, at hun var blevet forelagt at borgmesteren havde bestilt et maleri hos sin hustru til ophængning på borgmesterkontoret, - og at maleriet skulle betales af kommunen.

Forelagt dette gik jeg til borgmesteren og meddelte ham, at det på ingen måder var klogt og næppe heller lovligt, at lade kommunen hyre nære venner eller familiemedlemmer uanset opgavens art eller omfang. Borgmesteren meddelte mig sammenbidt, at han så ville overveje selv at betale sin hustru for maleriet.

Hvorvidt dette er sket ved jeg ikke, men maleriet hænger i hvert fald nu på borgmesterens kontor.

Borgmesteren havde dog tilsyneladende ikke helt accepteret min advarsel mod at indgå kontrakter med nære familiemedlemmer for senere på året konstaterede jeg, at han havde bedt sin hustrus litografiske virksomhed om at udfærdige og producere kommunens julekort med borgmesterens personlige julehilsen. Et julekort der udsendes til kommunens samarbejdspartnere, men først og fremmest til alle kommunens ca. 1400 medarbejdere, hvor det via institutionslederen vedlægges en kommunal julegave. Igen måtte jeg insistere på, at det ikke var OK, at borgmesteren lod kommunen betale hustruen for en sådan opgave, ligesom jeg også frarådede, at opgaven om muligt kunne udføres uden betaling. I dette tilfælde konstaterede jeg, at borgmesteren fulgte min rådgivning, og at der blev fundet en anden løsning.

(...)

Jeg har hidtil loyalt forsøgt at hjælpe og beskytte borgmesteren, men da jeg oplever, at borgmesteren i stigende omfang synes at være ligeglad med hvad jeg og andre mener, gør han det umuligt for mig at bestride stillingen. Men jeg finder, at det er min pligt som kommunaldirektør at sige fra, hvorfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen nu må orienteres, så det kan sikres, at Vallensbæk Kommune ikke belastes yderligere. Det kan således også komme på tale at rette henvendelse til Statsforvaltningen som er tilsynsmyndighed med kommunerne.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Rasmussen

Borgmester (K), Vallensbæk Kommune, formand, Erhvervshus Hovedstaden
bygningskonstruktør, master i projektledelse og procesforbedring

0:000:00