Potentiale for ny fordeling af flygtninge
ASYL: Regeringen og KL er gået i dialog om kommunernes arbejde med at finde bolig til og sikre integrationen af det stigende antal flygtninge. Særlig lydhørhed er der for KL's ønske om en mere fintmasket visitering af flygtningene til kommunerne.
Kim Rosenkilde
RedaktørVi arbejder nu intenst for, at der gode forudsætninger for en god og hurtig integration.
Morten Østergaard (R)
Økonomi- og Indenrigsminister
Der var forståelse i luften, men ingen løfter på bordet, da regeringen og KL tirsdag mødtes for at diskutere kommunernes udfordringer med at finde boliger til det stigende antal flygtninge.
Afsættet for mødet er udsigten til, at kommunerne skal finde stadig flere boliger til flygtninge i takt med, at de seneste måneders høje antal asylansøgere får færdigbehandlet deres sag.
En væsentlig del af dem bliver sendt videre fra Udlændingestyrelsen med en opholdstilladelse i hånden og dermed et krav om både bolig og en integrationsindsats i en af landets kommuner. Hvor mange det drejer sig om, er af gode grunde yderst usikkert.
KL's ønsker til en mere fleksibel flygtningeindsats
Integration
- At der tænkes i andre modeller, som indtænker elementer fra integrationsprogrammet
suppleret med de indsatser, der er relevante i forhold til en tilbagevenden. - Tilbudsviften og kommunernes råderum til at tilrettelægge et integrationsprogram skal
udvides, så deltagelse i et program også kan bestå i at være frivillig som eksempelvis modermålslærer
tilknyttet folkeskolen. - Med hensyn til danskundervisning kan det overvejes, om begyndertilbuddet for krigsflygtninge
med midlertidig opholdstilladelse skal være arbejdsmarkedsrettet danskundervisning (5 x 50
timer) det første år i stedet for det store, brede danskuddannelsestilbud. - At man overvejer, om samspillet med civilsamfundet kan styrkes, så frivillige danskeres bidrag i
højere grad kan indgå i modtageindsatsen og dermed styrke et folkeligt engageme
Mindre bureaukrati
- Det bør overvejes, hvordan helbredsvurderingen kan organiseres mere effektivt, eksempelvis i form af
at sammentænke den helbredsscreening, der finder sted på asylcentret og den
helbredsvurdering, som kommunen skal henvise til hos praktiserende læge. - Midlertidigt ophævelse kravet om at der skal udarbejdes formaliserede planer i form af
integrationsplan og integrationskontrakt.
Børn
- Det kan være svært at skaffe tilstrækkeligt med lærere og pædagoger, der taler arabisk, så det
bør overvejes, om flygtninge selv kan bidrage til løsninger i indsatser for børnene. - Deltagelse som ”frivillig” blandt flygtningene kunne indgå som en aktivitet i et
aktiveringsprogram. - Det kan også overvejes, om kravet om sprogstimulerende tilbud på dansk fraviges for denne
gruppe.
Bolig
- Der skal tænkes i indkvarteringsløsninger, hvor flere kan bo sammen.
- Staten understøtte og finansierer etablering af indkvarteringsmuligheder for eksempel i form af
flygtningelandsbyer. - Staten overvejer, hvordan de pågående boligforhandlinger kan bidrage til at sikre flere boliger.
- At kommunerne i forbindelse med leje af boliger til flygtninge fritages for
deponering. - Indførelse af særlig udlejningsaftale med lejeloft.
- Tomme statslige bygninger kan inddrages til midlertidig indkvartering.
- Overskydende kommunale institutioner som skoler og plejehjem kan omdannes, men mange
kommuner er generelt udfordret økonomisk. Derfor er der brug for en finansiel opbakning. - Ommærkning af ledige ældreboliger til flygtningeboliger.
- Der bør indføres en mulighed for, at kommunerne i en nødsituation har mulighed for lokalt og efter en
konkret vurdering at anvise en bolig i et udsat boligområde.
Civilsamfund
- De humanitære organisationers netværk bør i højere grad inddrages til private indkvarteringsløsninger.
Fordeling til kommunerne
- I forbindelse med Udlændingestyrelsens visitering bør der tilstræbes en mere kvalitativ placering af grupper med nogenlunde ens behov i kommunerne, så man sikrer integrationsindsatsen.
- Det kunne konkret bestå i, at man fx ikke spreder familier med børn ud på mange kommuner, men samler dem i relativt få kommuner for at sikre kvalificerede tilbud til børnene og med anvendelse af frivillige ressourcepersoner i flygtningegruppen.