Debat

Danske Medier: Når de røde hjerter banker for PostNord, bliver det en dyr affære for forbrugerne

Forbrugerne og konkurrenterne har i årevis undret sig over, hvorfor staten yder et så stort tilskud til PostNord, der burde give overskud. Vi er efterladt med blandede følelser, fordi regeringen for fjerde gang er fejlet i at lave en langtidsholdbar løsning, skriver Marianne Bugge Zederkof og Hans Peter Nissen. 

Den seneste forlængelse af aftalen med PostNord om varetagelse af befordringspligten er ligesom de tre foregående købt og betalt med skattekroner, fordi situationen er, at PostNord år efter år har præsteret det ene svimlende underskud efter det andet, mener Danske Medier.
Den seneste forlængelse af aftalen med PostNord om varetagelse af befordringspligten er ligesom de tre foregående købt og betalt med skattekroner, fordi situationen er, at PostNord år efter år har præsteret det ene svimlende underskud efter det andet, mener Danske Medier.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark har vi haft et postvæsen siden Christian den Fjerdes tid, og det må man gerne gå rundt og være stolt af.

Det var i hvert fald sådan, at regeringen argumenterede, da den for nyligt forlængede den midlertidige PostNord-aftale. En aftale, hvor staten giver virksomheden cirka en million kroner for, hver dag de lyseblå biler rykker ud. Det kan gøres både bedre og billigere. 

I årevis har forbrugere og konkurrenter undret sig over, hvorfor der skal ydes et så stort tilskud til en opgave, der burde kunne give overskud. Derfor efterlades mange med meget blandede følelser, når regeringen nu for fjerde gang er fejlet med at lave en langtidsholdbar løsning. 

Svimlende underskud
Man må gerne længes efter Christian den Fjerdes tid, men postmarkedet har ændret sig del siden da og vil fortsætte med at gøre det i de kommende år.

Det burde være indlysende, at det ikke er enevældens postomdeling, som vi skal vende os mod, men et moderne marked, hvor opgaverne varetages af dem, som kan give forbrugerne den bedste service. For færrest mulige skattekroner. 

Efter tre forgæves forsøg og års venten er det på tide, at danskerne får et postmarked, hvor de er garanteret det bedst mulige. Både når det kommer til priser og leveringstider

Marianne Bugge Zederkof og Hans Peter Nissen
Konstitueret direktør i Danske Medier og formand for Danske Mediers distributionsudvalg

Den seneste forlængelse af aftalen med PostNord om varetagelse af befordringspligten er ligesom de tre foregående købt og betalt med skattekroner, fordi situationen i dag er, at PostNord år efter år har præsteret det ene svimlende underskud efter det andet på den befordringspligtige post.  

Private distributører, som kender markedet, har hele tiden haft en begrundet mistanke om, at PostNord hæver prisen på de befordringspligtige ydelser, hvor de ikke er fri for konkurrence, og i stedet er overordentlig billige på de ydelser, hvor de konkurrerer med private aktører som for eksempel pakkeområdet.

Støtteopgørelsen og den tilhørende udbetaling er omgærdet af så meget lukkethed og mystik, at man dårligt kan være i tvivl om, at der er fejet noget ind under gulvtæppet. 

Sund konkurrence
Konkurrence er sundt, fordi konkurrence giver effektive og kundevenlige løsninger, men det giver ingen mening, at private distributionsvirksomheder skal ligge i konkurrence med statskassen.

Som det er i dag, ser vi ikke ind i et velfungerende postmarked, men derimod en statsejet og statsstøttet mastodont, der mistænkes for at flytte rundt på priserne for at opnå størst mulig statsstøtte. Det kan hverken private virksomheder eller forbrugere være tjent med.  

Derfor håber vi, at regeringen vil bruge den ekstra tænkepause, som de nu har købt sig selv, til grundigt at overveje, hvordan den kommende postlov kan skrues sammen, så vi kan få et sundt postmarked i årene fremover. Danske Medier er ikke i tvivl: Vi bliver nødt til at indskrænke befordringspligten og sende det resterende i udbud.  

Det arbejde kan ikke vente meget længere. Efter tre forgæves forsøg og års venten er det på tide, at danskerne får et postmarked, hvor de er garanteret det bedst mulige. Både når det kommer til priser og leveringstider. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marianne Bugge Zederkof

Viceadm. direktør, Danske Medier
cand.merc. (Handelshøjskolen i København 1998)

0:000:00