Det Kongelige Teater om skærpet analyse af publikum: ”En nødvendig og krævende omstilling”

Tiden stiller store krav til kulturorganisationer, som vil fange publikums opmærksomhed. Det kræver dyb viden om både de trofaste og mere flygtige besøgende, lyder det fra Det Kongelige Teater, som det seneste årti har oprustet sine analyseredskaber markant.

“Hvis vi udelukkende træffer beslutninger på baggrund af mavefornemmelser eller mere enkeltstående analyser, risikerer vi at løbe efter helt forkerte bolde og træffe dårlige beslutninger."  
“Hvis vi udelukkende træffer beslutninger på baggrund af mavefornemmelser eller mere enkeltstående analyser, risikerer vi at løbe efter helt forkerte bolde og træffe dårlige beslutninger."  Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Som nationalscene skal Det Kongelige Teater opleves som relevant og vedkommende af alle danskere, og der skal løbende rækkes ud til nye målgrupper og potentielle besøgende.

Samtidig kræver det for alle kulturorganisationer en stadig større indsats at vinde forbrugernes opmærksomhed. Derfor har teatret over flere år oprustet sine analyseredskaber markant for at stille skarpt på både målgrupper og paletten af forestillinger.  

Det Kongelige Teater indsamler i dag systematisk et væld af data om sit publikum. 

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00