Mangelfuld viden om kulturforbrugerne kræver særlig indsats, lyder det fra analyseinstitut

I brede dele af kulturlivet mangler institutionerne basal viden om deres gæster, hvilket hæmmer arbejdet for også at kunne tiltrække helt nye målgrupper. Hos Kulturens Analyseinstitut ser man store muligheder i tættere lokalt samarbejde og deling af data.

ARKIVFOTO: ”Konkret er der simpelthen ikke medarbejdere i organisationerne, som ved, hvordan man arbejder med data. Og så er det vanskeligt at integrere arbejdet med publikumsudvikling dybt i organisationerne.”
ARKIVFOTO: ”Konkret er der simpelthen ikke medarbejdere i organisationerne, som ved, hvordan man arbejder med data. Og så er det vanskeligt at integrere arbejdet med publikumsudvikling dybt i organisationerne.”Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Der er flere blinde vinkler, når det gælder viden om publikum hos særligt de små- og mellemstore kulturinstitutioner i Danmark.

Mindre spillesteder, museer og teatre ved ofte ikke, om de formår at tiltrække nye typer af besøgene, viser en undersøgelse fra Applaus. 

Men den viden er helt nødvendig for at skabe overblik over, om kulturlivet lykkes med ambitionerne om at nå ud til nye og mere alsidige målgrupper.

0:000:00