Debat

V-naturordfører: Natur og læring går hånd i hånd

DEBAT: Skolespor er en fantastisk mulighed for at bringe undervisningen til eleverne ud i naturen – og naturen ind i undervisningen, skriver Anni Matthiesen (V).

Skolespor er en fantastisk mulighed for at bringe undervisningen til eleverne ud i naturen – og naturen ind i undervisningen, skriver Anni Matthiesen (V).
Skolespor er en fantastisk mulighed for at bringe undervisningen til eleverne ud i naturen – og naturen ind i undervisningen, skriver Anni Matthiesen (V).
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anni Matthiesen
Folketingsmedlem for Venstre, naturordfører

Vi danskere er rigtig glade for naturen. Mange af os er vokset op med og tæt på naturen, fra vi var helt små. Det gælder både byboere og folk fra landdistrikterne. Selv tog jeg tit på skovture, da jeg var barn. Og da jeg selv fik børn, tog jeg dem også med ud i naturen.

Den danske natur har rigtig meget at byde på. Vi har lange, flotte kyststrækninger. Vi har enge og marker. Vi har moser og søer. Vi har skove og parker.

En fantastisk dansk natur
Ja, vi har nogle fantastiske naturværdier rundt omkring i landet. Naturværdier, som vi er kendt for i andre lande, og som hvert trækker masser af turister hertil. Naturværdier, som jeg synes, at vi skal udnytte så godt som overhovedet muligt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Naturen er nemlig til for os alle. Den er ikke forbeholdt nogen bestemt aldersgruppe eller social klasse. Nej, naturen forener os på tværs af vores forskelle. Og alle danskere fortjener at kunne nyde den danske natur.

Tilmed er danskerne med til at finansiere en stor del af vores natur gennem skattekronerne. De er medejere af naturen. Derfor skal danskerne selvfølgelig inddrages mest muligt i vores naturplanlægning.

Vores børn lærer forskelligt – og for nogle børn kan det være svært at sidde stille i et klasseværelse dag ud og dag ind. De børn har godt af at komme ud i naturen. For det er gammel forestilling, at børn kun kan lære noget, hvis de sidder i samlet flok og kigger op på en tavle. 

Anni Matthiesen
Folketingsmedlem for Venstre

De skal have så meget ud af vores naturskatte som muligt. De skal have bedre kendskab til, hvilke muligheder naturen rummer.

Spor i Landskabet
Som en del af vores regerings naturpakke er der netop blevet afsat midler til at etablere 46 nye stier i den danske natur frem mod 2020. 40 af dem er såkaldte ”skolestier”, som er lavet af skoleelever, der skaber bedre adgang til naturen. Det er en del af projektet ”Spor i Landskabet”, som blev skabt tilbage i 1997, og som frem til i dag har skabt 1.053 kilometer danske naturspor.

Spor i Landskabet fremmer frivillig etablering af vandrestier på privat jord – både i skove og i det åbne land. Projektet er samtidig med til at fremme dialogen mellem friluftslivets udøvere og lodsejerne. De skaber forståelse og interesse for produktionen i landbruget.

Samtidig er det rigtig godt, at naturstierne kan laves af frivillighedens vej. Det viser, hvor stort engagementet og viljen er.

Kommer skolebørnene til gode 
Som både naturordfører samt børn- og undervisningsordfører for Venstre ser jeg rigtig gode muligheder for at kombinere natur- og læringsoplevelser.

Skolespor passer godt ind i folkeskolereformens mål om at skabe en åben skole. Og hvorfor er det vigtigt? Jo, fordi en åben skole binder eleverne sammen med lokalsamfundet. Samtidig giver den eleverne en bedre fornemmelse for virkeligheden uden for klasselokalet. Den virkelighed, som de allesammen skal lære at gebærde sig i.

Vores børn lærer forskelligt – og for nogle børn kan det være svært at sidde stille i et klasseværelse dag ud og dag ind. De børn har godt af at komme ud i naturen. For det er gammel forestilling, at børn kun kan lære noget, hvis de sidder i samlet flok og kigger op på en tavle. Tværtimod. Når børn kommer ud og ser, føler og mærker – så lærer de ofte langt bedre. De får læring, som er sjov – og læring, som varer ved.

Skolespor er en fantastisk mulighed for at bringe undervisningen til eleverne ud i naturen – og naturen ind i undervisningen. Ved at skabe flere stier åbner vi naturen op for danskerne og giver mulighed for, at nye områder, som tidligere var lukkede for offentligheden, kan blive til glæde for en bredere skare.

Interessen fra skolernes side er stor. Det ser ud til, at flere og flere skoler får skoleelverne ud at lave stier som led i undervisningen. De bruger det som en del af eksempelvis biologiundervisningen. Det gør både undervisningen mere aktiv – og resulterer i bedre adgang til naturen.

Med vores støtte til etablering af nye skolestier lader vi natur og læring gå hånd i hånd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anni Matthiesen

MF (V), børne- og undervisningsordfører, handicap- og turismeordfører
HH (Esbjerg Handelsskole 1985), diplomuddannelse (Danmarks Forvaltningshøjskole 2003), Studentereksamen STX (Grindsted Gymnasium 1983)

0:000:00