Fogh, Thorning og Muhammed-krisen

ANALYSE: De to statsministerkandidater har haft hver deres op- og nedture i medierne under hele Muhammed-krisen, skriver cand. comm. Rasmus Jønsson i en aktuel analyse. Den er skrevet på baggrund af tal fra Politisk Medie Analyse (PMA).

Meget sigende for Socialdemokratiets aktuelle situation blev en af deres sjældne succeser fuldstændig overskygget af Muhammed-krisen.

Rasmus Jønsson
Analysechef, PMA
Af Rasmus Jønsson
Analysechef, PMA og ekstern lektor på RUC

Det var en yderst tilfreds Helle Thorning, der den sidste søndag i januar kunne åbne morgenens aviser. Efter et par uger med megen kritisk medieomtale af hendes lederevner og den socialdemokratiske skattepolitiske zigzag kurs kunne hun pludselig ane en helt ny og positiv melodi i medierne. De fleste medier og kommentatorer tog overraskende positivt imod hendes nye super skattestop og noget tydede på, at den negative mediespiral, som havde ramt Thorning og hendes parti siden efteråret 2005, var ved at blive brudt.

Men de positive toner omkring Thorning og hendes nye skattepolitik fik ikke lov til at bide sig fast i medierne. For allerede samme aften var mediebilledet præget af de omfattende protester, boykot, demonstrationer og en bekymret udenrigsminister. Meget sigende for Socialdemokratiets aktuelle situation blev en af deres sjældne succeser fuldstændig overskygget af Muhammed-krisen, der for alvor tog fart i den weekend, hvor Socialdemokratiet havde sat deres offensiv ind på skatteområdet. Og hvad der skulle være starten på en opad gående formkurve i medierne for Thorning, skulle vise sig at blive det fuldstændig modsatte.

En undersøgelse, som Analysebureauet PMA har foretaget af, hvordan de to statsministerkandidater har klaret sig igennem Muhammed-krisen i fem centrale landsdækkende medier, viser, at Fogh og Thorning har fået en meget forskellig medieeksponering. Ikke overraskende har Anders Fogh været udsat for et voldsomt medietryk i februar måned, hvor Muhammed-krisen kørte på sit højeste. Statsministeren er blevet eksponeret over dobbelt så meget i februar måned, end han ellers plejer at gøre, hvor der specielt i de to første uger var et massivt mediefokus på Fogh. Helle Thorning har derimod ikke vist sig mere i medierne under Muhammed-krisen, end hun ellers plejer at gøre på månedbasis.

0:000:00