DI: Lad miljøzonerne virke, før de udvides

NYHED: På dagen for åbningen af den københavnske miljøzone melder miljøministeren, at han gerne ser zonerne udvidet. "Ro på," siger Dansk Industri, der opfordrer til, at man afventer virkningerne af den netop indførte miljøzone.
Foto: Hasse Ferrold
Torbjørn Næs Bertelsen

De længe ventede miljøzoner for Københavns centrum og Frederiksberg, trådte 1. september klokken 7 i kraft, da miljøminister Troels Lund Poulsen (V) og teknik- og miljøborgmester i København Klaus Bondam (R) m.fl. med taler indviede Danmarks første miljøzone.

Ikke så snart var miljøzonen indviet, inden miljøministeren foreslog at undersøge, hvordan man kan udvide zonen, så den kan omfatte varebiler og ældre personbiler, som forurener mere end nyere biler. Står det til transportorganisationerne, så er det alt for tidligt at tale om en udvidelse af zonen.

"Vi synes, at den miljøzone, der er blevet indviet i dag (mandag 1/9 red.), lige skal have lov at virke," siger transportdirektør i Dansk Industri Michael Svane, der mener, det vil være klogt for alle parter lige at se tiden an, før man indfører nye miljøzoneregler.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00