Kommentar af 
Steen Gade

Alt handler om ressourceforbrug

Begrænsning af vores ressourceforbrug er helt afgørende for at opnå bæredygtig udvikling. Vi skal producere med færre ressourcer og genbruge mere, og kan ikke blive ved med, at bilde folk ind, at det ikke koster noget. Måske er det heller ikke så vanskeligt at få os alle med på projektet. For det er jo let at forklare: Alting hænger sammen, skriver Steen Gade.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Steen Gade
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Everything is connected" skriver Jason Hickel i sidste afsnit i sin bog "Less is more - How degrowth will save the world", der udkom i 2020. Dermed kommer han - nok uden at vide det - til at gentage Gro Harlem Brundtlands mere folkelige udtryk i en politisk debat i Norge for snart mange år siden: "Alting hænger sammen med alting".

Om skribenten

Steen Gade (født 1945) er miljøkommentarskribent, tidligere mangeårig SF–miljøpolitiker og tidligere direktør i Miljøstyrelsen.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

På en måde lyder det nok for banalt for mange, tror jeg. I hvert fald, hvis det skal vise tegn på stort overblik over klimakrisen, biodiversitetskrisen og miljøkriserne vi står midt i - og nok ikke mindst når det handler om de løsninger, der skal udvikles for at overvinde krisene. Når jeg alligevel vil starte min eftersommer-miljøklumme her, er det fordi det hele måske er så banalt.

Sand, grus, ler og sten
Svaret kom nemlig 29. juli for verdens vedkommende og 26. marts for Danmarks vedkommende. Datoerne for hvornår henholdsvis hele verden og Danmark opbrugte årets kvote af ressourcer, som det opgøres af "Global Footprint Network". Det handler nemlig om vores samlede ressourceforbrug. Af det hele.

Af fossile brændsel - det tænker vi på, når vi diskuterer klima. Af sand, grus, ler og sten, der ifølge Danmarks Statistiks materialeregnskab udgør størstedelen af det danske ressourceforbrug, og som presses voldsomt globalt - det tænker vi sjældent på.

Elbiler er enormt positivt for klima og sundhed, men vi må samtidig huske, at der fortsat ligger et enormt materialeforbrug bag produktionen og brug af biler. Med store konsekvenser for natur og miljø.

Steen Gade
Kommentarskribent

Jeg tror, at mange følte de fik ny indsigt, da DR i sommer kunne fortælle, at forskere nu advarer mod biodiversitets og naturødelæggelser i stort omfang på grund af fjernelse af sand til vores kæmpe globale byggeprojekter af boliger veje, fabrikker. Og forklarede, at sand er en begrænset ressource.

Sand føjer sig på den måde ind på listen over overudnyttede ressourcer. Alt fra træ og anden biomasse til fiskebestande og alle slags mineraler - også de mineraler, vi skal benytte, for at kunne lave den grønne omstilling.

Nissen flytter med
Ifølge Danmarks Statistik har vi som danskere hver og en et ressourceforbrug på 25 tons om året (2019 tal) og det er stigende - ikke faldende. Dertil kommer det ressourceforbrug, der ligger bag importen. Alene importen af 100.000 computere og anden elektronik om året har bag sig et ressourceforbrug af materialer på over tre millioner tons. Det og meget andet illustrerer, at vi med fokus på klima, vedvarende energi og elektrificering først lige er ved at starte en grøn omstilling. Og - vigtigst - nissen flytter med.

Elbilerne er en god illustration. Det er afgørende vigtigt og enormt positivt for klima og sundhed at få skiftet drivmiddelenergi, men vi må samtidig huske, at der fortsat ligger et enormt materialeforbrug bag produktionen og brug af biler. Med store konsekvenser for natur og miljø.

Der skal simpelthen mere til. Både i forståelsen af udfordringerne, af politiske initiativer, forskning og produktudvikling. I begyndelsen af 1990'erne udvikle forskere fra Rocky Mountain Institut sammen med Ernst von Weizsäcker begrebet faktor fire, der betyder, at der skulle produceres det sammen med en fjerdedel ressourcer for at kunne matche de fattige landes retfærdige behov for at få del i klodens goder. I slutningen af 90'erne blev det revideret til faktor 10. I dag skal vi givetvis op på langt højere faktor.

Alle midler skal i brug
Jeg tænker ofte på den unge mand, der afbrød mig på et møde for nok 20 år siden, hvor jeg talte om hvor gammeldag og ødelæggende benzin - og dieselmotorerne er for klima og miljø. "Det er bare dårligt design" - uegnet til så mange mennesker, som vi er og bliver på kloden.

Vi skal altså have færre og mere holdbare biler, ikke flere. Vi skal producere med meget færre ressourcer, vi skal genbruge markant mere, og vi kan ikke blive ved med, at bilde folk ind, at det ikke koster noget.

Steen Gade
Kommentarskribent

Bortset fra, at det jo ikke er "bare", så rammer det jo plet. Vi er jo allerede rigtig mange mennesker her på kloden og bliver de næste 20 år stadig flere, hvorefter det topper. Og da de fleste af os heldigvis ønsker alle mennesker et ordentligt liv med sundhed og goder, så handler det om, at vi skal indrette verden på den realitet. Det er det virkeligt krævende, hvor øget fokus på ressourceforbrug vil kunne styre os mere sikkert fremad.

Vi skal altså have færre og mere holdbare biler, ikke flere. Vi skal producere med meget færre ressourcer, vi skal genbruge markant mere, og vi kan ikke blive ved med, at bilde folk ind, at det ikke koster noget.

Egentlig tankevækkende, at vi midt i et heldigvis kraftigt opsving i klimabevidsthed kan konstatere, at vi Danmark betaler mindre i grønne afgifter end tidligere. Det går jo ikke. Tværtimod har vi brug for flere og kraftigere. Og alle midler skal i brug. Også ændringer i vores hoveder - hvordan vi tænker og handler.

Mål for at nedbringe materialeforbruget
Måske så vi en vending 1. marts i år, hvor nye regler om hvidevarer trådte i kraft. Det er nu ikke længere lovligt at sælge hårde hvidevarer i Europa, hvis firmaerne ikke kan garantere reservedele og reparationsmanualer i mindst syv til ti år.

I det hele taget har EU-Kommissionen taget fat bredt og lanceret ret til at få ting repareret. Første skridt i et opgør med vores "køb og kasser" mentalitet. Fælles miljøafgifter er på vej, hvis EU- landene vil, og alle EU-lande skal lave materialestrømsregnskaber. Meget mere skal der til. Afgørende vil det være hurtigst muligt at få vedtaget måltal for at nedbringe materialeforbruget både i Danmark og i EU samlet. Og så må vi ikke glemme det ressourceforbrug, der ligger bag vores import.

Vi har i dag heldigvis en rimelig folkelig forståelse for, at klimakrisen ikke kan løses alene ved energiinitiativer, men vi mangler at få sat hele den grønne omstilling på dagsordenen. Det hedder jo bæredygtig udvikling og her er begrænsning af vores ressourceforbrug helt afgørende.

Måske det heller ikke er så vanskeligt at få os alle med på projektet. For det er let at forklare. Alting hænger jo sammen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00