Debat

Dansk Erhverv: Gamle støjregler forlænger morgenkøen

DEBAT: Støjreglerne trænger til et eftersyn, mener Dansk Erhvervs politiske konsulent Jesper Højte Stenbæk. Det skal kunne betale sig for virksomhederne at investere i støjsvagt udstyr, og det vil også komme borgerne til gode, skriver han.

Vi kan få både mindre støj omkring butikkerne og færre lastbiler i myldretidstrafikken, hvis politikerne ser støjreglerne efter i sømmene, lyder det fra politisk konsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.
Vi kan få både mindre støj omkring butikkerne og færre lastbiler i myldretidstrafikken, hvis politikerne ser støjreglerne efter i sømmene, lyder det fra politisk konsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jesper Højte Stenbæk
Politisk konsulent i Dansk Erhverv

Der er ikke mange, der er glade for at blive vækket af en larmende lastbil og skramlende trådbure klokken 04:00 om morgenen. 

På den anden side kan vi jo godt lide, at der er varer på hylderne i butikkerne, så vi kan få mad på bordet og tøj på kroppen. 

Derfor foreslår Dansk Erhverv, at man støver den mere end 30 år gamle vejledning for levering uden for myldretiden af. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Mindre støj og færre lastbiler i morgenkøen
Reglerne er fra 1984, og dermed fra før lukkeloven blev liberaliseret. Som reglerne er nu, får butikkerne og vognmændene ikke nødvendigvis noget ud af at investere i mere støjsvagt udstyr. Det betyder mere larm, og det er ærgerligt.

Dansk Erhverv ønsker, at kommunerne får mulighed for at garantere butikkerne at de kan få varer leveret uden for myldretiden, og det vil sige i aften- og morgentimer og på søndage, hvis det kan dokumenteres, at leveringen ikke støjer over et vist niveau.

Påbuddene kommer af hensyn til naboernes nattesøvn, men betyder også at lastbilerne må køre frem, når trafikken er allerværst, hvilket blot forværrer trængslen i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne.

Jesper Højte Stenbæk
Politisk konsulent i Dansk Erhverv

Dansk Erhverv understreger, at målet med at ændre reglerne er at få færre lastbiler i myldretiden og mindre støj omkring butikkerne. 

Det er ikke støjgrænserne, vi ønsker at ændre på, men efter de nuværende regler kan virksomhederne til enhver tid risikere at få et påbud fra kommunen om, at man kun må levere inden for visse tidsrum og ikke om natten eller tidlig morgen. 

Påbuddene kommer af hensyn til naboernes nattesøvn, men betyder også at lastbilerne må køre frem, når trafikken er allerværst, hvilket blot forværrer trængslen i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne. 

Kommunerne hjælper ikke
De nuværende retningslinjer er vejledende og giver kommunerne mulighed for at udøve et skøn. Desværre er det ikke alle kommuner, der udnytter den mulighed.

Vi har gode eksempler på, at en dialog mellem butik, borger og kommune kan føre til gode resultater. Det har vi for eksempel ofte set i Københavns Kommune. 

Til gengæld er der omkring 20 kommuner i Danmark, der blot administrerer direkte efter vejledningens ordlyd, og det er en skam, fordi butikkerne dermed ikke har noget incitament til at investere i at bringe støjen ned. De får blot et påbud alligevel. 

Den stejle holdning hos kommunerne fører derfor i virkeligheden til mere larm end nødvendigt. 

Hvis butikker og transportører investerer i teknologi, der gør leveringen mere støjsvag, kan virksomhederne ikke være sikre på, at de ikke alligevel får et påbud, hvilket afholder mange fra at foretage investeringerne. 

Samtidig kommer påbuddene til tider uden forudgående dialog mellem virksomheden, kommunen og borgeren.

Positive politikere
Dansk Erhverv ser derfor gerne, at reglerne får et gennemsyn. 

Vi spurgte før folketingsvalget en række politikere om, hvordan de så på en justering af lovgivningen. 

Svarene var gennemgående positive. 

Samtidig blev der i foråret startet et arbejde på at se på en revision af reglerne under det såkaldte ”Virksomhedsforum”.  

Vi ser meget gerne, at dette arbejde fortsættes under den nye regering. 

Virksomhederne skal kunne investere i tillid til, at de dermed kan bevare eller opnå fleksible leveringstider. 

Det er til gavn for både virksomheder og borgere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00