Ekspert: CO2-reduktion vil først ske efter 2015

CO2-REDUKTION: Den længe ventede investeringsplan leverer ikke løsninger, der vil reducere CO2-udslippet før 2015, vurderer trafikforsker.
Regeringen vil knække kurven for transportsektorens CO2-udledning, men først fra 2015 forestiller regeringen sig, at kurven for CO2-udledning vil dale.
Regeringen vil knække kurven for transportsektorens CO2-udledning, men først fra 2015 forestiller regeringen sig, at kurven for CO2-udledning vil dale.Foto: Illustration fra regeringens trafikinvesteringsplan
Torbjørn Næs Bertelsen

Regeringens trafikinvesteringsplan, som blev offentliggjort mandag, rummer ikke nogen initiativer før 2015, der vil reducere trafikkens CO2-udslip.

Det er vurderingen fra en af landets mest respekterede trafikforskere, Per Homann Jespersen fra RUC, der har gennemgået regeringens trafikinvesteringsplan frem mod 2020 nøje.

Hvis planen håber på en massiv overgang fra privatbilismen til den kollektive trafik, vurderer Per Homann Jespersen, at der ikke før 2015, hvor regeringen planlægger at indføre kørselsafgifter, vil være elementer i trafikinvesteringsplanen, der vil medvirke til at sænke CO2-udslippet.

"Der er jeg ikke så optimistisk. Det, der kan regulere CO2-udslippet, er kørselsafgifterne. De ligger først fra 2015, og så skal de indføres gradvist. Det varer altså temmelig lang tid, før de kommer til at virke. Derfor kan jeg ikke se, hvad der kan reducere CO2-udslippet på kortere sigt. De økonomiske midler, der ville kunne løse problemet på kort sigt, har man ikke turdet bruge," siger Per Homann Jespersen.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00