Ekspert: Hævet befordringsfradrag giver mere CO2

BEFORDRINGSFRADRAG: Skatterådet hævede tirsdag satserne for befordringsfradrag for 2009. Erhvervsorganisationerne er tilfredse, men trafikekspert spår stigende CO2-udledning.
Torbjørn Næs Bertelsen

På et møde tirsdag i Skatterådet blev hævning af satserne for befordringsfradrag i 2009 i forhold til 2008, vedtaget.

Men det forhøjede befordringsfradrag vil ikke flytte flere personer over i den kriseramte kollektive trafik, som der ellers er et bredt politisk ønske om i Folketinget. Seniorforsker Henrik Gudmundsson fra Danmark Tekniske Universitet (DTU) vurderer, at forhøjelsen af fradraget vil resultere i, at der vil blive udledt mere CO2 fra trafikken.

"Forhøjelsen af befordringsfradraget flytter ikke nogen over i den kollektive trafik, da man også får befordringsfradrag ved at tage kollektiv trafik. Forhøjelsen rummer intet incitament til at droppe privatbilismen til fordel for den kollektive trafik. Forhøjelsen betyder, at det kan betale sig at køre lidt længere for at komme på arbejde," fastslår Henrik Gudmundsson.

"De, der i dag kører i bil, vil fortsat køre i bil, men de vil bare have et bedre økonomisk grundlag for at køre længere for at komme på arbejde. Det giver uden tvivl mere CO2, da man kører længere, men det er sikkert ikke første gang, man ser den stigning."

Han bakkes op af lektor ved Roskilde Universitetscenter Per Homann Jespersen.

Generel stigning i priserne
Forhøjelsen betyder, at de første 24 kilometer pr. dag mellem hjem og arbejde fortsat ikke vil udløse befordringsfradrag i 2009. Fra 24 og op til 100 kilometer vil fradraget udgøre 1,90 kroner pr. kilometer, mod 1,83 kroner pr. kilometer i 2008. For kørsel fra 100 kilometer og opefter vil satsen være på 0,95 kroner pr. kilometer, mod 0,92 i 2008.

"Vi har valgt at sætte satserne op for næste år, fordi der er sket en generel stigning i priserne, der ligger til grund for beregningerne, meddeler formand for Skatterådet Lida Hulgaard kort i en pressemeddelelse.

Erhvervsorganisationer tilfredse med forhøjelse
I erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) er direktør Tine Roed glad for stigningen.

"Vi ser forhøjelsen af befordringsfradraget som et udtryk for, at de generelle udgifter er steget. Derfor er vi glade for, at den er blevet ændret, sådan at medarbejderne bliver rimeligt kompenseret. Det vil forhåbentlig forhøje folks mobilitet og lyst til at arbejde," siger Tine Roed, der ud over at være direktør i DI også er medlem af Skatterådet.

Hun så dog meget gerne, at man fik mobiliteten yderligere stimuleret ved at fjerne topskatten og justere i mellemskatten.

Fakta

Skatterådet er sammen med SKAT landets øverste administrative ligningsmyndighed.

Medlemmer:
Skatterådet består af 19 medlemmer, som sammen behandler og træffer afgørelse i de sager, der forelægges rådet.

Folketinget vælger 6 af medlemmerne, og skatteministeren udnævner 13 medlemmer. Rådets medlemmer skal repræsentere en bred vifte af synspunkter, holdninger og organisationer.

Formand m.v.:
Skatteministeren udnævner en formand og eventuelt en næstformand blandt rådets medlemmer.

Funktionsperiode:
Rådets medlemmer udnævnes for en periode på 6 år ad gangen.


Kilde: www.skat.dk

Også i Dansk Erhverv er skattepolitisk chef Bo Sandberg optimistisk på udmeldingen om et højere befordringsfradrag.

"I en krisetid er det afgørende, at vi ikke forringer mobiliteten, men modsat styrker den. Der har været nogen udsving i brændstofpriserne på det seneste, men jeg ser opjusteringen som et udtryk for, at man ikke har ladet sig berøre af hverken prisstigninger eller prisfald," siger Bo Sandberg.

SF: Afskaf befordringsfradraget
Om Skattekommissionen vælger at se på udformningen af befordringsfradraget i sin rapport vides ikke, men i så fald er Socialistisk Folkeparti klar til at tage diskussionen, siger trafikordfører Pia Olsen Dyhr.

"Vores udgangspunkt er, at afgifter skal gøre, at vi kører mere miljøvenligt. At hæve befordringsfradraget harmonerer bestemt ikke med den målsætning," udtaler hun.

"I SF mener vi, at pengene var meget bedre brugt på den kollektive trafik, der i øjeblikket er i krise. Vi så gerne, at man afskaffede befordringsfradrag i København, hvor det ikke er nødvendigt, da den kollektive trafik er så udbygget, som den er. De penge, man sparer, vil vi så hellere bruge på at forbedre den kollektive trafik," slutter Pia Olsen Dyhr.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

Tine Roed

Direktør, DI
cand.jur. (Københavns Uni. 1988)

0:000:00