EU til offentlige indkøbere: Køb grønt - hvis I har lyst

INDKØB: EU har besluttet at stille krav om, at offentlige indkøbere skal beregne klima- og miljøomkostninger, før de vælger nye køretøjer. Men de må stadig købe de mest forurenende.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta
FAKTA:  

110.000 passagerbiler, 110.000 lette erhvervskøretøjer, 35.000 lastvogne og 17.000 busser bliver hvert år købt af offentlige myndigheder i EU.

De nye regler skal sikre, at kommuner, offentlige busselskaber eller andre offentlige myndigheder hver gang de går på indkøb ikke kun ser på prisen, men også på, hvor meget køretøjerne forurener, og hvor meget energi de bruger.

På den måde håber man, at det vil give industrien et incitament til at udvikle nye mere miljøvenlige køretøjer. F.eks. svarer det offentliges køb af busser til 1/3 af det samlede marked. (for personbiler ca. 1 % af markedet for varebiler og lastbiler ca. 6% af markedet).


Kilde: Europa-Parlamentet

Der var jubel hos de danske parlamentarikere, da Europa-Parlamentet onsdag vedtog regler, som kræver, at udbudsmaterialer ved offentlige køb af biler, lastbiler og busser fremover ikke bare oplyser om selve indkøbsprisen på køretøjet.

Nu skal tilbuddene, som politikerne tager deres beslutninger ud fra, også indeholde beregninger, som viser de samlede samfundsmæssige omkostninger af energiforbruget, CO2-udledning og luftforurening i køretøjets levetid.

Kravene gælder også også for virksomheder, der udfører opgaver for det offentlige, f.eks. busselskaber.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00