Greenpeace: Danske supermarkeder blæser på bæredygtige fisk
Linea Sanderbo Kürstein
JournalistpraktikantVores guide viser desværre, at der bliver ført en uansvarlig politik, i de danske supermarkedskæder, når der skal købes fiskeprodukter ind.
Hanne Kærgaard Lyng Winter
Havbiolog i Greenpeace Nordic
Rangordningen af supermarkedskæder:
Lidl: 135 point
Rema 1000: 100 point
Bilka: 32 point
Føtex: 32 point
Spar: 24 point
Netto: 10 point
Irma: 10 point
Brugsen: 10 point
Kvickly: 10 point
Fakta: 10
Superbest: 7 point
Aldi: 5 point
Supermarkedskæderne kan samlet opnå 252 point. Godt: >70 pct. Der er sket gode tiltag: 40<70 pct. Dårligt: <40 pct.
Samtlige danske dagligvarekæder, med undtagelse af Lidl og Rema 1000, får dumpekarakterer i forhold til deres politik for indkøb af fisk, peger Greenpeace på i en ny guide.
Guiden, som er offentliggjort i dag, prioriterer kæderne alt efter, hvor bæredygtig en politik de fører ved indkøb af fiskeprodukter.
Superbest og Aldi ligger i bunden af guiden med færrest point. Pointantallet er givet på baggrund af, at kæderne nægter at arbejde åbent med bæredygtighed og desuden ikke har villet deltage i undersøgelsen.