KL har mistet tålmodigheden med klagenævn: Klar med 15 forslag til forbedringer

KLAGENÆVN: Der er fortsat alt for meget bøvl med sagsbehandlingen i Nævnenes Hus, mener KL, der derfor nu kommer med 15 forslag til forbedringer. Minister tager frustrationen "meget alvorligt".

Som en del af planlovforliget i 2016 blev et bredt flertal på Christiansborg enig om at samle alle statens klagenævn i et nyoprettet Nævnenes Hus i Viborg.
Som en del af planlovforliget i 2016 blev et bredt flertal på Christiansborg enig om at samle alle statens klagenævn i et nyoprettet Nævnenes Hus i Viborg.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er ikke den oplevede hverdag i kommunerne, at man i Nævnenes Hus bidrager til at finde løsninger.

Leon Sebbelin (R)
Formand for KL’s kultur-, erhverv- og planudvalg

Der er et stort behov for bedre og hurtigere sagsbehandling i Nævnenes Hus.

Det mener KL, der derfor foreslår en klagenævnspakke med 15 konkrete tiltag.

"Vi bør være ude over børnesygdommene nu. Men vi ser stadig eksempler på klagesager, der tager flere år at få afgjort. Og det er simpelthen ikke godt nok," siger Leon Sebbelin (R), der er borgmester i Rebild og formand for KL's Kultur-, Erhverv- og Planudvalg.

Dokumentation

KL foreslår at:

  • Nævnenes fokus på at bidrage til løsninger af projekterne til gavn for borgere, virksomheder og kommuner bør styrkes markant, i tråd med intentionerne med etableringen af de nye nævn i 2017,
  • Der bør ske en begrænsning i antallet af sager der hjemsendes til fornyet behandling i kommunen pga. procedurefejl der ikke har konkret betydning for sagen,
  • Der bør indføres en ny procedure der sikre sagsbehandling på projektniveau, så projekter der er påklaget i flere nævn behandles samtidigt eller indenfor en samlet tidsfrist på max. 6 mdr.,
  • Der bør indføres et stop-ur således at den periode klagesagsbehandlingen pågår i nævnet, ikke tæller ift. udløbet af den forudgående kommunale myndighedsafgørelse,
  • Der bør ske en formalisering af et differentieret kø-system i nævnene, således at projekter der allerede har været behandlet i nævnene én gang før, kommer forrest i køen,
  • Der bør indføres skærpede krav til de juridiske begrundelser ift. klagesager hvor nævnenes afgørelse indebærer et brud med hidtidig tolkning af reglerne, eksisterende vejledninger mv.
  • Det bør præciseres, at nævnenes afgørelser hviler på regulering og udpegninger der var gældende på tidspunktet for den kommunale afgørelse og ikke på tidspunktet for nævnenes behandling af afgørelsen, 
  • Planloven bør ændres således at planklagenævnet alene skal forholde sig til retlige spørgsmål i samtlige kommunale afgørelser efter planloven,
  • Planloven bør ændres således at færre kommunale afgørelser skal vurderes ift. om klagen skal have opsættende virkning,
  • Der bør indføres en maximal sagsbehandlingstid på 1. måned vedr. spørgsmål om opsættende virkning,
  • For de sager hvor der vurderes at være opsættende virkning bør sagen have meget høj prioritet,
  • Der bør ske en lovgivningsmæssig afgrænsning af nævnenes pligt til at tage emner op af egen drift, samt indføres en fast procedure for inddragelse af kommunerne ifbm. de få sager hvor nævnet fremover tager emner op af egen drift,
  • Der bør genindføres tiltag der kan sikre en opprioritering af de principielle sager, samt indføres et skærpet fokus på, at særligt de principielle sager bør overholde tidsfristen på 6 mdr. sagsbehandlingstid,
  • Der bør være bedre muligheder for kommunerne kan modtage løbende information vedr. status, fremdrift mv. i sagsbehandlingen af det konkrete projekt,
  • Der bør ske en styrkelse af brugervenligheden på afgørelsesportalen, fx gennem nedsættelse af en brugergruppe mv.

0:000:00