Klimaminister roser gasbusser

NYHED: Connie Hedegaard roser DONG og Arriva for at tilbyde naturgasdrevne busser, især med perspektiverne for overgangen til biogas. Men kommunerne skal selv vælge, understreger hun.
Arrivas natur- og biogasdrevne busser i Sverige har været i drift i mere end fem år. Movia peger på, at gasbusser er dyrere.
Arrivas natur- og biogasdrevne busser i Sverige har været i drift i mere end fem år. Movia peger på, at gasbusser er dyrere.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Vi politikere bliver lige nu forelagt en masse spændende teknologier. Og vi skal i de kommende år lægge os fast på, hvilke teknologier vi skal satse på. Derfor må vi først have nogle erfaringer.

Klaus Bondam (R)
Københavns teknik- og miljøborgmester

"Det lyder som en strålende ide." Sådan er klima- og energiminister Connie Hedegaards (K) indledende kommentar til DONG og Arrivas tilbud om, at busserne i Danmark kan køre på naturgas og senere biogas.

"Det er et godt eksempel på, hvordan også private aktører melder sig på banen med løsninger på klimaområdet. København og andre kommuner har jo opstillet konkrete miljømål og kan jo så vurdere, om dette er løsningen for dem," siger Connie Hedegaard. Hun har tidligere udtalt sig kritisk om bl.a. biobrændstof, men med naturgasbusserne, der kan køre på biogas fra gylle, har hun ikke noget "men".

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam roser også DONG og Arriva for at komme på banen med nye forslag til at mindske forureningen og CO2-udslippet fra den kollektive trafik.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00