Overblik: Her er støttepartiernes miljøkrav til finansloven
FORHANDLINGER: Det har ikke skortet på grønne krav til finansloven fra regeringens støttepartier de seneste uger. Få overblik over de mange ønsker her.
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktør- Udtagning af sårbare lavbundsjorde (1 mia. kr.)
- Vilde naturreservater (50 mio. kr.)
- Sikkerhedsplan for drikkevandet (30 mio. kr.)
- Skovpulje (188 mio. kr.)
- Økologifremme (85 mio. kr.)
- Fremtidssikre elbilerne og engangspulje til grøn omstilling (0 kr. i 2020, 260 mio. kr. i 2021)
- 2020-pulje til skrotning af oliefyr og brændeovne (260 mio. kr.)
- Det offentlige kører grønt (200 mio. kr.)
- Nye taxaer skal være grønne taxaer (50 mio. kr.)
- Grønne firmabiler (20 mio. kr.)
- Samkørsel (17 mio. kr.)
- Krydstogtskibe uden luftforurening (30 mio. kr.)
- Ren luft-zoner (ingen omkostninger)
- Udmøntning af pulje til grøn transport (100 mio. kr.)
- Grøn forskning (800 mio. kr.)
- Mindre affald til forbrænding (10 mio. kr.)
- Grønne offentlige indkøb (15 mio. kr.)
- Træhuse (120 mio. kr.)
- Danmark som grøn iværksætternation (10 mio. kr.)
- Additionel klimabistand (250 mio. kr.)
Sjældent har miljø og natur fyldt så meget i optakten til de årlige finanslovsforhandlinger. De tre støttepartier er hver især kommet med en stribe krav til at sikre mindre forurening og bedre natur de seneste uger.
Og mandag tog finansminister Nicolai Wammen (S) for alvor hul på forhandlingerne om næste års finanslov. Og med det de tre støttepartier, som forventes at skulle bære finansloven igennem. Kravene er mange, og derfor stopper Altinget op og giver her et overblik.
Lad os tage den rækkefølge, som partierne mandag var indbudt til forhandlinger i.