Debat

Aktører i transportbranchen satser på grøn brint: Vi kan ikke vente på offentlige støttemidler eller en Power-to-X-strategi

Visse stemmer i den offentlige debat vil gøre fremtidens grønne transportløsninger til et spørgsmål om enten batterier eller brint. Men brinten skal primært bruges i den tunge transport og batterierne til persontransport, og derfor skal vi satse på begge dele, skriver fire transportaktører.

Til lands vil grøn brint særligt blive tanket i den tunge og intensive transport som lastbiler og busser samt flåder af køretøjer til for eksempel kørselsservice og vareudlevering, skriver Haydar Shaiwandi, Jacob Krogsgaard, Anders Tystrup og Bo Svane.
Til lands vil grøn brint særligt blive tanket i den tunge og intensive transport som lastbiler og busser samt flåder af køretøjer til for eksempel kørselsservice og vareudlevering, skriver Haydar Shaiwandi, Jacob Krogsgaard, Anders Tystrup og Bo Svane.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Grøn brint og Power-to-X har en afgørende rolle at spille i omstillingen til en fossilfri fremtid. Og grøn brint kan levere CO2-reduktioner i transportsektoren nu i det kritiske årti, vi har taget hul på, der skal dreje verden væk fra et scenarie, hvor klimaforandringerne med stigende temperaturer bliver uoprettelige.

Derfor arbejder vi sammen om at skabe et gennembrud for grøn brint som fossilfrit brændstof i transportsektoren.

Vi venter ikke på, at der kommer offentlige støttemidler til udbygning af infrastruktur i form af brinttankstationer eller øgede incitamenter til at investere en brintbil i form af en kommende dansk Power-to-X-strategi.

Vi sætter handling bag ordene og går i gang nu.

Vi kan faktisk ikke tillade os en enten/eller-holdning, da vi ikke kan spilde tiden på blot at vente på udvikling af nye tungere batterier til for eksempel busser og lastbiler, når brintteknologi kan levere CO2-reduktioner nu.  

Haydar Shaiwandi, Jacob Krogsgaard, Anders Tystrup og Bo Svane
Hhv. direktør for DRIVR, direktør for Everfuel, pressechef for Toyota Danmark og mobilitetschef for KINTO

El- og brintteknologi komplimenterer hinanden
Som infrastrukturopbygger, bilproducent, mobilitetsvirksomhed og kørselsservice er vi et samlet økosystem, der viser vejen for, hvordan vi kan bygge flere brinttankstationer samtidig med, at vi stimulerer forbruget.

Vi gør det ikke til en hønen-og-ægget-diskussion, om køretøjerne eller infrastrukturen skal være til stede først. Vi bygger hønsegården sammen gennem en samlet værdikæde, der leverer brint-tankstationer og brintbiler, som bliver anvendt af den intensive transport i form af mobilitets- og kørselstjenester.

Grøn brint vil spille en stor rolle som brændstof både til lands, til vands og i luften i en fossilfri fremtid. Til skibe og fly er det i øjeblikket den eneste reelle løsning til en bæredygtig omstilling, fordi det er sektorer, som ikke kan elektrificeres.

Til lands vil grøn brint særligt blive tanket i den tunge og intensive transport som lastbiler og busser samt flåder af køretøjer til for eksempel kørselsservice og vareudlevering, hvor der er brug for lang rækkevidde på én optankning, der - i modsætning til den lange opladningstid for batterier - kun tager tre til fem minutter.  

El- og batteribiler vil primært være rettet mod behovet i persontransporten, hvor de daglige køreture er kortere, om end brintbiler også her vil være et supplement til dem, der kører mange kilometer. Dermed komplimenterer grøn brint og batterier hinanden, fordi teknologierne vil levere CO2-reduktion i forskellige segmenter af transportsektoren, så vi kan opnå en fremtid fri for fossile brændsler. Derfor er det en snæversynet fejlslutning, når flere stemmer i den offentlige debat mener, at batteri-teknologi er den eneste vej at gå.

Vi kan faktisk ikke tillade os en enten/eller-holdning, da vi ikke kan spilde tiden på blot at vente på udvikling af nye tungere batterier til for eksempel busser og lastbiler, når brintteknologi kan levere CO2-reduktioner nu.

Hvert år tæller. Derfor har vi brug for alle løsninger, både brint og el, for at nå den ambitiøse målsætning om en 70 procent CO2-reduktion i 2030. Vi har simpelthen ikke råd til andet.

Vi venter ikke på, at der kommer offentlige støttemidler til udbygning af infrastruktur i form af brinttankstationer eller øgede incitamenter til at investere en brintbil i form af en kommende dansk Power-to-X-strategi.  

Haydar Shaiwandi, Jacob Krogsgaard, Anders Tystrup og Bo Svane
Hhv. direktør for DRIVR, direktør for Everfuel, pressechef for Toyota Danmark og mobilitetschef for KINTO

Resten af Europa viser vejen til brintsamfundet
Det er også den vej, vinden blæser, når vi kigger ud over landets grænser. Europa-Kommissionen anslår, at brint og brintbaserede brændsler kan udgøre cirka 20 procent af slutforbruget af energi i et klimaneutralt 2050.

Og mange lande har allerede brintstrategier.

Holland, Norge, Portugal, Japan, Sydkorea, Australien, New Zealand og Tyskland har vedtaget nationale strategier for brint. Lande som Frankrig og Tyskland har store planer om en verdensledende brintindustri som et vigtigt led i at blive CO2-neutral. Tyskland investerer hele ni milliarder euro i at realisere deres brintstrategi. Og syd for grænsen er målsætningen at nå op på cirka 400 brinttankstationer allerede i 2025.

I deres anbefalinger til en dansk strategi for Power-to-X - som vi ser frem til, regeringen præsenterer i år - har Dansk Energi en ambition om et landsdækkende netværk af tankstationer i 2030. Det skal blandt andet opnås med en støttepulje på 100 millioner kroner til de første ti, så vi som minimum følger de tyske udbygningsplaner.

En grøn brintrevolution
Forudsætningen for at levere et gennembrud for grøn brint i Danmark er netop, at der er flere steder at tanke brint end de nuværende seks tankstationer.

De får i år følgeskab af to nye højkapacitetsstationer i København bygget af Everfuel, som tanker grøn brint på Toyota Mirai-biler, der bliver brugt af Drivr og Kinto. Og flere er på vej.

Dermed vil der være infrastruktur til stede, som flere brintbiler kan anvende. Det vil igen lede til flere tankstationer, der gør det muligt for den tunge og intensive transport på tværs af landegrænser også at tanke brint i Danmark.

Danmark har allerede en førerposition inden for vindenergi og grøn omstilling. Vi har som samfund alle forudsætninger for at levere et dansk brintgennembrud, der også kan blive en eksportsucces til en verden med efterspørgsel på grønne brintløsninger til en fossilfri fremtid.

Den mulighed må vi ikke lade gå til spilde. Sammen tager vi nu de første skridt til den grønne brint-revolution i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00