Grøn tænketank vil tilbageføre indtægter fra vejafgift til borgere, der bliver generet af trafikken

Concito vil beskatte bilister for det antal kilometer, de rent faktisk kører, og bruge indtægterne på cykelinfrastruktur eller kollektiv transport. SF er enig i behovet for en vejafgift, men partiet vil bruge en del af provenuet på at sænke andre bilafgifter.

I en ny analyse foreslår tænketanken Concito at indføre en vejafgift oveni de eksisterende bilafgifter. Pengene skal bruges på de borgere, der bliver generet af trafikken på grund af støj, partikelforurening eller uheld, lyder det.
I en ny analyse foreslår tænketanken Concito at indføre en vejafgift oveni de eksisterende bilafgifter. Pengene skal bruges på de borgere, der bliver generet af trafikken på grund af støj, partikelforurening eller uheld, lyder det.Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Julie Schønning

Beskatningen af bilisme bør tage højde for de gener, kørslen påfører samfundet såsom støj, forurening og trængsel.

Det mener den grønne tænketank Concito, som i en ny analyse fremlægger en række anbefalinger til, hvordan vejtransporten i fremtiden bør beskattes.

Hvor bilister i dag hovedsageligt beskattes gennem registreringsafgiften, den årlige ejerafgift og brændstofafgifter, vil Concito omlægge beskatningen, så man også betaler for de kilometer, man kører.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024