EM sparkes i gang med en "dobbelt kinesisk uppercut" på Europas bilindustri

Kinesiske elbilproducenter investerer kraftigt i at overtage det europæiske marked, hvor gamle bilgiganter har været længe om at omstille sig til grønne tider. Nu tager Kinas største elbilselskab også en central plads ved fodbold-EM. En advarsel, som Europas politiske ledere bør reagere på, vurderer iagttagere.

Normalt er Allianz Arena, det store tyske stadion i München, uløseligt forbundet med det tyske mærke Audi. Men i år må den stolte tyske industri overlade pladsen til kinesiske BYD, der er en af hovedsponsorerne ved sommerens EM-slutrunde i Tyskland.
Normalt er Allianz Arena, det store tyske stadion i München, uløseligt forbundet med det tyske mærke Audi. Men i år må den stolte tyske industri overlade pladsen til kinesiske BYD, der er en af hovedsponsorerne ved sommerens EM-slutrunde i Tyskland.Foto: Imago/Ritzau Scanpix
Simon Friis Date

På det olympiske stadion i Rom fik en lille fjernstyret folkevogn en hovedrolle ved åbningskampen til det corona-udskudte EM i 2021.

Kort før kampstart kom bilen trillende ind på banen med en bold siddende i spænd i det åbne tag.

Ved kampens midtercirkel samlede kampens dommer bolden op og afleverede den til den tyrkiske anfører, veteranen Burak Yilmaz, som sparkede mesterskabet i gang.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024