Debat

Dansk Erhverv: Trængsel på det danske vejnet er dyrt for Danmark

Danskerne spilder hver dag dyrebar tid i kø på de danske veje. Dansk Erhvervs beregninger viser, at arbejdsudbuddet kan øges med 1.800 fuldtidsansatte, hvis trængslen på det danske vejnet reduceres med 50 procent. Derfor bør vejene prioriteres i de aktuelle infrastrukturforhandlinger, skriver Jesper Højte Stenbæk og Jesper Kronborg.

Hver dag bruger danskere tid på at sidde i kø til og fra arbejde. Hvis vi kan reducere den tid, vil vi kunne  øge arbejdsudbuddet, skriver Jesper
Højte Stenbæk og Jesper Kronborg.
Hver dag bruger danskere tid på at sidde i kø til og fra arbejde. Hvis vi kan reducere den tid, vil vi kunne  øge arbejdsudbuddet, skriver Jesper Højte Stenbæk og Jesper Kronborg. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Infrastrukturforhandlingerne kører i øjeblikket ind i den afgørende fase.

Tempoet er højt, og der forhandles på livet løs. Desværre går det mere trægt på mange af de veje, som man drøfter i forhandlingerne. Her er der nemlig alvorlig trængsel, og følgevirkningerne er voldsomme.

Heldigvis har både regeringen og dele af oppositionen spillet ud med ambitiøse forslag til forbedringer. Det er afgørende, at der nu holdes fast, og at en langsigtet aftale køres i mål af et bredt forankret politisk flertal.

Trængsel koster Danmark dyrt
Hvis man har fulgt bare lidt med i nyhederne de seneste mange år, eller selv siddet bag rettet, vil man vide, at danskerne hver dag spilder dyrebar tid ved at sidde i kø til og fra arbejde på grund af trængslen på vejnettet, som kunne bruges på andre ting (for eksempel øget arbejdstid).

Samlet set er det samfundsøkonomisk tab på grund af trængsel på vejnettet på cirka 26 milliarder kroner.

Jesper Højte Stenbæk og Jesper Kronborg, hhv. fagchef for transport og infrastruktur og branchedirektør for logistik og distribution, Dansk Erhverv

Tal fra Vejdirektoratet viser, at den samlede trængsel på det danske vejnet i 2018 udgjorde i alt 83 millioner køretøjstimer, hvilket er en stigning på otte procent siden 2016.

Beregninger fra Dansk Erhverv viser, at den samlede spildtid fordeler sig med 34 procent på pendlere, 24 procent på erhvervskørsel, mens 43 procent skyldes fritidskørsel.

Samlet set er det samfundsøkonomisk tab på grund af trængsel på vejnettet på cirka 26 milliarder kroner. Det, mener vi ikke, er holdbart for et samfund som Danmark, fordi vi har alle forudsætninger for at skabe en infrastruktur og mobilitet i verdensklasse.

Det er derfor positivt, at der længe har været en erkendelse på politisk niveau af, at forbedret infrastruktur udgør et stort potentiale for dansk økonomi. Men det må ikke glide i baggrunden, når slutspurten i de politiske forhandlinger om lidt sættes ind.

For fordelene ved forbedret vejinfrastruktur er mange – hvad enten det er helt nye motorveje, som for eksempel en hærvejsmotorvej, udvidelse af eksisterende motorveje med et ekstra spor, som for eksempel på E45 og E20 eller opgraderinger af det øvrige vejnet.

I alle tilfælde medfører det forbedret produktivitet, øget arbejdsudbud og mere fritid.

Helt konkret medfører reduktion i rejsetid for erhvervskørsel øget produktivitet, da det for eksempel er muligt at bringe flere varer ud per chaufførtime. Og en reduktion i rejsetid for pendling og fritidskørsel frigør tid til øget arbejdstid og mere fritid.

Vi kan øge arbejdsudbuddet med 1.800 fuldtidsansatte
Hvis vi dykker lidt længere ned i tallene, så viser Dansk Erhvervs beregninger, at hvis Danmark kan reducere den samlede trængsel på 83 millioner køretøjstimer med 50 procent, og 20 procent af den sparede transporttid omlægges til arbejdstid, vil det øge arbejdsudbuddet med cirka 1.800 fuldtidsansatte.

Dette regneeksempel medtager ikke produktivitetseffekten gennem erhvervskørsel, og der tages heller ikke højde for, at en reduktion i trængsel i forbindelse med fritidsrejser potentielt også kan give øget arbejdsudbud – gevinsterne er dermed større.

Hvis Danmark skal blive verdens bedste land at bo og drive virksomhed i, er det helt afgørende, at politikerne i de aktuelle infrastrukturforhandlinger holder fokus og prioriterer investeringer i vejene, så vi ruster Danmark bedst muligt til fremtiden.

Læs også


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion