Debat

Clever om infrastrukturforhandlinger: Politikere skal belønne intelligent opladning af elbilerne

Folketinget skal under infrastrukturforhandlinger prioritere lave afgifter på elbiler, der lader intelligent. Intelligent opladning tager hensyn til elnettet og klimaet, skriver Casper Kirketerp-Møller fra ladeoperatøren Clever.

Intelligent hjemmeopladning af elbiler flytter opladningen
til mere hensigtsmæssige tidspunkter.
Opladningen baserer sig blandt andet på belastningen af elnettet og den vedvarende
energi i elmikset, skriver Casper
Kirketerp-Møller.
Intelligent hjemmeopladning af elbiler flytter opladningen til mere hensigtsmæssige tidspunkter. Opladningen baserer sig blandt andet på belastningen af elnettet og den vedvarende energi i elmikset, skriver Casper Kirketerp-Møller.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folketinget vedtog i efteråret en ambitiøs plan for antallet af elbiler i 2030. Målet er 750.000, og, ja, måske ender vi på en million grønne biler.

Nu forhandler politikerne om den infrastruktur, der skal understøtte de mange elbiler. En elbil bruger i runde tal lige så meget strøm som et parcelhus. Derfor skal vi sikre en omkostningseffektiv udrulning af infrastrukturen og – endnu vigtigere – at de grønne biler rent faktisk kører på grøn strøm.

Når elbilister i dag kommer hjem fra arbejde og sætter elbilen til opladning i carporten, begynder den som oftest at lade med det samme. Men i det tidsrum er elnettet i forvejen udsat for den største belastning, fordi vi alle har travlt med at tilberede mad, vaske tøj og se Netflix.

Allerede i dag resulterer det i, at vi i spidsbelastningsperioden er nødt til at importere strøm fra udlandet, hvor der ofte er et større klimaaftryk i deres elmiks. Og efterhånden, som flere og flere elbiler kommer til, vil belastningen af elnettet vokse sig større – også selvom vi løbende forstærker kapaciteten.

Det er god og grøn økonomi på én og samme tid. Alternativet er en ekstraregning i milliardklassen i uhensigtsmæssige forstærkninger af elnettet

Casper Kirketerp-Møller
Direktør, Clever

Hos Clever tog vi det første store skridt mod intelligent opladning i denne måned, da vi introducerede intelligent hjemmeopladning. På den måde flytter vi opladningen til tidspunkter på døgnet, hvor det giver bedre mening at sætte lade elbilerne. Opladningen baseres blandt andet på belastningen af elnettet og den vedvarende energi i elmikset.

Kunderne er naturligvis altid i fuld kontrol over opladningen, fordi de både kan skemalægge den for hele ugen og starte den med det samme i Clevers applikation. Men i størstedelen af tilfældene giver det altså god mening at overlade kontrollen og på den måde vise hensyn til vores elnet og klima.

Prioritér lave afgifter på elbiler
Den nye mulighed for vores kunder er kun en del af rejsen mod stadigt mere intelligent opladning. Allerede i år bliver teknologien endnu smartere og vil basere sig på flere signaler, datapunkter og selvfølgelig elbilistens ladebehov.

Alt sammen delelementer, der optimerer den essentielle hjemmeopladning i hverdagen. Det sikrer danskerne en mere optimal udnyttelse af elnettet og mere grøn strøm i bilerne, uden at bilisten oplever gener.

Det er fremtiden lige rundt om hjørnet. Men den fremtid kommer ikke af sig selv. Derfor er min klare anbefaling, at politikerne i infrastrukturforhandlingerne prioriterer lave afgifter til elbilister, der lader intelligent, og hvor professionelle operatører kan sikre, at opladningen taler harmonisk sammen med elnettet.

Vi kommer ikke udenom, at elnettet skal opgraderes, når så mange nye elbiler kommer til, og flere sektorer sætter strøm til produktion og forbrug

Casper Kirketerp-Møller
Direktør, Clever

Det er god og grøn økonomi på én og samme tid. Alternativet er en ekstraregning i milliardklassen i uhensigtsmæssige forstærkninger af elnettet. Og vi står ikke alene om den anbefaling. Eksperter fra blandet andet DTU, Rådet for Grøn Omstilling og FDM har givet samme opfordring til politikerne i debatindlæg i både Ingeniøren og Avisen Danmark fra 6. maj.

Teknologien kan spare os penge
Alternativet er at argumentere for, at tarifferne skal bruges til at fordele forbruget ud på døgnet.

Men i virkelighedens verden er det prissignal så beskedent, at det på ingen måde er nok til, at opladningen bliver gjort intelligent eller skaber en reel grønnere adfærd hos danskerne.

I Eldrup-kommissionen har man også indvendt, at implementeringen af et afgiftssystem, hvor der stilles krav om intelligent opladning, er for besværligt. Men det er ganske enkelt ikke sandt. Det kræver ikke andet end en privat ladeboks, der kan måle og styre strømmen og sende små forbrugssignaler videre.

Teknologien er her allerede. De intelligente ladebokse hænger i hobetal hos danskerne. Der findes kort sagt ingen valide undskyldninger for ikke at gøre det rigtige. Derfor: Målret den lave afgift direkte mod strømmen til elbilen og dermed de danskerne, der deltager i fællesskabet og den grønne omstilling, ved at lade bilen intelligent.

Vi kommer ikke udenom, at elnettet skal opgraderes, når så mange nye elbiler kommer til, og flere sektorer sætter strøm til produktion og forbrug. Men faktisk kan vi spare op imod 16 milliarder kroner på at tage den rette, intelligente beslutning i de nuværende politiske forhandlinger.

Det vil være en klog beslutning, der vil betyde, at vi optimerer brugen af vores elnet, vores daglige forbrug, den vedvarende energi og sætter Danmark i front som landet, hvor vi belønner intelligent opladning af elbilerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00