EU's nye CO2-kvotesystem tvinger Danmark til at tage stilling til eksisterende afgifter

Når transport og byggeri fra 2027 omfattes af EU’s nye kvotesystem for CO2, risikerer erhvervslivet at blive ramt af dobbeltbeskatning, advarer branchen, der vil have staten til at skrue ned for nationale krav og afgifter. Netop det advarer Concito imod.

Fra 2027 skal et nyt CO2-kvotesystem regulere udledningen og omkostningen for energiforbruget i bygninger og brændstofudledninger for vejgodstransport. I transportsektoren pålægges kvoteansvaret brændstofproducenterne – og dermed ikke vognmændene.
Fra 2027 skal et nyt CO2-kvotesystem regulere udledningen og omkostningen for energiforbruget i bygninger og brændstofudledninger for vejgodstransport. I transportsektoren pålægges kvoteansvaret brændstofproducenterne – og dermed ikke vognmændene.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Julie Schønning

Det bliver fremover dyrere for transport-, shipping- og byggebranchen at udlede CO2.

Europa-Parlamentet og Ministerrådet nåede i weekenden frem til en aftale om et helt nyt CO2-kvotesystem, der skal sætte et loft over, hvor meget transport og bygningssektoren må udlede. 

Hvis Danmark neutraliserer EU’s tiltag ved at sætte brændstofafgifterne ned, vil det ikke være et grønt foregangsland værdigt.

Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito

Men kvotesystemet vil alt andet lige betyde højere priser for virksomheder og forbrugere. Derfor bliver det afgørende, hvorvidt og hvordan Danmark eventuelt vil tilpasse det eksisterende afgiftssystem til det nye kvotesystem.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00