EU's nye CO2-kvotesystem tvinger Danmark til at tage stilling til eksisterende afgifter
Når transport og byggeri fra 2027 omfattes af EU’s nye kvotesystem for CO2, risikerer erhvervslivet at blive ramt af dobbeltbeskatning, advarer branchen, der vil have staten til at skrue ned for nationale krav og afgifter. Netop det advarer Concito imod.

Julie Schønning
JournalistDet bliver fremover dyrere for transport-, shipping- og byggebranchen at udlede CO2.
Europa-Parlamentet og Ministerrådet nåede i weekenden frem til en aftale om et helt nyt CO2-kvotesystem, der skal sætte et loft over, hvor meget transport og bygningssektoren må udlede.
Hvis Danmark neutraliserer EU’s tiltag ved at sætte brændstofafgifterne ned, vil det ikke være et grønt foregangsland værdigt.
Søren Have, Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
Men kvotesystemet vil alt andet lige betyde højere priser for virksomheder og forbrugere. Derfor bliver det afgørende, hvorvidt og hvordan Danmark eventuelt vil tilpasse det eksisterende afgiftssystem til det nye kvotesystem.