Debat

FPU: Det er risikabelt at lade dansk luftfart sejle sin egen sø

Selvom nogle kan ønske, at vi skal flyve mindre efter coronakrisen, nytter det ikke at lade dansk luftfart med gode arbejdsvilkår og grønne ambitioner i stikken. Udenlandske selskaber som Ryanair står på lur for at udfylde et potentielt vakuum i dansk luftrum, skriver Thilde Waast.

"Hvis politikerne ønsker en dansk luftfartsbranche med danske arbejdsvilkår og med grønne ambitioner, er det nu, der skal handles," skriver Thilde Waast.
"Hvis politikerne ønsker en dansk luftfartsbranche med danske arbejdsvilkår og med grønne ambitioner, er det nu, der skal handles," skriver Thilde Waast.Foto: Jacob Crawfurd/Pressefoto
Thilde Waast
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danskernes sommerferie står for døren.

Efter en lang og mørk periode i dansk luftfart er vi så småt begyndt at se små tegn på, at danskerne igen kan flyve mod udenlandske destinationer. Desværre har de danskbaserede flyselskaber været lagt ned under coronakrisen.

Næsten halvdelen af alle piloter og kabineansatte har mistet jobbet under coronakrisen, selskaber har drejet nøglen om, og i de danske lufthavne er flere tusind blevet opsagt i butikker, check-in, bagagehåndtering, catering og sikkerhedspersonel.  

Mens det danske samfund vågner op, og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) taler om, at ledigheden nu er på samme niveau som før corona, kan vi konstatere, at vi er meget langt fra normaliseringen i dansk luftfart. Her er vi stadig i en akut krise.

Temadebat

Hvordan får vi luftfartssektoren på vingerne igen?
Coronakrisen har sat luftfarten i stå.

Altinget giver i en temadebat ordet til fagfolk, interessenter og politikere, som vil debattere, hvordan de vil få luftfartssektoren på vingerne igen.

Hvor slemt står det til for sektoren? Hvad er de konkrete udfordringer? Hvordan kan politikerne hjælpe sektoren? Og har coronakrisen forandret luftfarten for altid?

Her er deltagerne:

  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans Christian Schmidt (V), luftfartsordfører og medlem af Folketinget
  • Henrik Bay-Clausen, formand, 3F Kastrup
  • Jan Hessellund, direktør, Billund Lufthavn
  • Niels Flemming Hansen (K), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Thilde Waast, formand, Flyvebranchens Personale Union
  • Thomas Jungløw Thessen, adjungeret professor med speciale i luftfartsbranchen på Aalborg Universitet og chef for trafikprognoser i Københavns Lufthavn
  • Thomas Woldbye, direktør, Københavns Lufthavn.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Ryanair står på lur
Den politiske holdning lader til at være, at vi venter og ser, hvad der sker med luftfart, og om det bliver værre:

Samfundet er alligevel næsten i gang – bortset fra udlandsrejserne, og for klimaets skyld skal vi jo alligevel rejse mindre. Men det er et risikabelt spil at lade dansk luftfart sejle sin egen sø.

Udenlandske selskaber står på lur for at udfylde et potentielt vakuum i dansk luftrum. Vi taler om selskaber som Ryanair og Wizz Air, der under coronakrisen har fløjet lystigt omkring.

Det har de råd til, fordi de sparer, når det kommer til deres ansatte, som har ingen eller få rettigheder. De ansatte er ofte ansat gennem rekrutteringsselskaber på freelancekontrakter, hvor de ikke får løn under sygedage, og hvor de opsiges uden varsel og uden begrundelse.

Dansk luftfart er derimod kendetegnet ved ordentlige job, og langt de fleste selskaber har overenskomster, så de ansatte bliver behandlet fair, selv når krisen kradser.

Grønne ambitioner
De seneste år har dansk luftfart også markeret sig ved at gøre en grøn indsats. Vi har været ramt af den største krise i luftfartens historie. Vi har haft konkurser, masseopsigelser og ulykkelige luftfartsansatte.

Alligevel har FPU mødtes med SAS, Københavns Lufthavn, Dansk Industri og en række andre spillere i dansk luftfart for at tale om, hvordan vi får etableret en klimafond for luftfarten, og hvordan vi arbejder for luftfartens bæredygtige omstilling.

Det har vi gjort i denne krisetid, fordi vi tror på, at dansk luftfart kan gå forrest og vise vejen for, hvordan luftfart kan udvikle sig i en klimavenlig retning. Hvis politikerne ønsker en dansk luftfartsbranche med danske arbejdsvilkår og med grønne ambitioner, er det nu, der skal handles.

Giv støtte og plads til at møde efterspørgslen
Vi er glade for, at der er små tegn på, at Europa er ved at åbne, men vi lever i en verden med usikre rejserestriktioner.

Derfor er det stadig vigtigt at holde for øje, at det skal gøres så let som muligt for ferie- og erhvervsrejsende at rejse ind og ud af landets lufthavne. Vi hører både fra Københavns Lufthavn og fra lufthavne rundt om i Europa, at der kan være timelange køer, fordi de ikke er gearede til at tage imod så mange passagerer, der skal vise test.

Nu hvor det tyder på, at danskerne er klar til sydens sol, er det vigtigt, at det er selskaber med ordentlige danske vilkår og grønne ambitioner, der flyver dem af sted

Thilde Waast
Formand, Flyvebranchens Personale Union

Det skal der styr på. Myndighederne har opstillet kriterierne for, hvordan man kan rejse forsvarligt – nu skal vi have det til at glide smidigt, så vi kan møde efterspørgslen.

Samtidig kunne man overveje at give flyselskaberne økonomisk støtte til at genansætte de opsagte piloter og kabineansatte. Flyselskaberne løber nemlig en risiko, når de går i gang med at ansætte piloter og kabineansatte i en tid, hvor vi ikke ved, hvordan verden ser ud om en måned.

Luftfartsbranchen er et tungt maskineri, og sikkerhed fylder alt. Man kan ikke den ene dag ansætte en pilot eller en stewardesse og den næste dag sætte dem på et fly mod Kreta. De skal igennem trænings- og sikkerhedskurser først.

Nu hvor det tyder på, at danskerne er klar til sydens sol, er det vigtigt, at det er selskaber med ordentlige danske vilkår og grønne ambitioner, der flyver dem af sted.

Derfor skal vi holde hånden under dansk luftfart.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00